Det er vanskelig å unngå visse feil, spesielt når du møter en situasjon for første gang. Faktisk er mange av de følgende feilene vanskelige å unngå selv om du er en gammel hånd. Selvfølgelig er dette ikke de eneste feilene administrerende direktører gjør, men de er sikkert vanlige nok. Ta følgende selvvurdering: gi deg selv ti poeng for hver av disse gründertabberne du er i ferd med å gjøre. Trekk fra fem poeng for de du så vidt har unngått. Poengsummen din vil selvfølgelig bli holdt konfidensiell, men søk hjelp. Rask!
- Storkundesyndrom
Hvis mer enn 50 prosent av inntektene dine kommer fra en kunde, kan du være på vei mot en nedsmelting. Selv om det både er enklere og mer lønnsomt å forholde seg til et lite antall store kunder, blir du ganske sårbar når en av dem bidrar med brorparten av kontantstrømmen din. Du har en tendens til å gjøre dumme innrømmelser for å beholde virksomheten deres. Du gjør spesielle investeringer for å håndtere deres spesielle behov. Og du er så opptatt med å betjene den ene store kontoen at du ikke klarer å utvikle flere kunder og inntektsstrømmer. Så plutselig, av en eller annen grunn, forsvinner kunden og virksomheten din grenser til kollaps.
Bruk den spirende beretningen som både en grunn til feiring og et faresignal. Se alltid etter ny virksomhet. Og forsøk alltid å diversifisere inntektskildene dine.
- Å lage produkter i et vakuum.
Du og teamet ditt har en god idé. En strålende idé. Du bruker måneder, ja år på å implementere den ideen. Når du endelig bringer det ut på markedet, er det ingen som er interessert. Dessverre var du så forelsket i ideen din at du aldri tok deg tid til å finne ut om noen andre brydde seg nok til å betale penger for den. Du har bygget den klassiske bedre musefelle.
Ikke vær et produkt som søker etter et marked. Gjør “markedsundersøkelsen” på forhånd. Test ideen. Snakk med potensielle kunder, minst et dusin av dem. Finn ut om noen vil kjøpe den. Gjør dette før noe annet. Hvis nok folk sier “ja”, fortsett og bygg den. Enda bedre, selg produktet til forhåndsutgivelsespriser. Finansier det på forhånd. Hvis du ikke får god respons, gå videre til neste idé.
- Likeverdige partnerskap
Tenk deg at du er verdens største selger, men du trenger en operasjonsmann til å kjøre ting tilbake på kontoret. Eller du er et teknisk geni, men du trenger noen til å finne kundene. Eller kanskje du og en venn starter selskapet sammen. I hvert tilfelle deler du og din nye partner selskapet 50/50. Det virker greit og rettferdig akkurat nå, men ettersom dine personlige og profesjonelle interesser divergerer, er det en sikker oppskrift på katastrofe. Begge partiers vetorett kan stoppe veksten og utviklingen av din bedrift, og ingen av partene har nok stemmer til å endre situasjonen. Nesten like ille er eierskapet delt jevnt mellom et større antall partnere, eller enda verre, venner. Alle har lik stemme og beslutninger tas ved konsensus. Eller, enda verre, enstemmig. Jøss! Ingen har det siste ordet, hver liten avgjørelse blir en debatt, og ting går fort fast.
For å parafrasere Harry Truman, må bukken stoppe et sted. Noen må ha ansvaret. Gjør den personen til administrerende direktør og gi dem den største eierandelen, selv om det bare er litt mer. 51/49 fungerer mye bedre enn 50/50. Hvis du og partneren din må ha total likestilling, gi en prosentandel til en ekstern rådgiver som blir din tie-breaker.
- Lave priser
Noen gründere tror de kan være lavprisaktøren i deres marked og tjene store penger på volumet. Ville du jobbet for lav lønn? Hvorfor vil du selge til lave priser? Husk at bruttomarginer betaler for ting som markedsføring og produktutvikling (og flotte ferieturer.) Husk at lave marginer = ingen fortjeneste = ingen fremtid. Så jo grovere jo bedre.
Sett prisene dine så høye som markedet ditt tåler. Selv om du kan selge flere enheter og generere større dollarvolum til den lavere prisen (noe som ikke alltid er tilfellet), kan det hende du ikke har det bedre. Sørg for at du gjør all regnestykket før du bestemmer deg for en lavprisstrategi. Regn ut alle de inkrementelle kostnadene dine. Finn det ekstra stresset også. For servicebedrifter er lav pris nesten aldri en god idé. Hvordan bestemmer du hvor høyt? Øk prisene. Hev dem deretter igjen. Når kunder eller kunder slutter å kjøpe, har du gått for langt.
- Ikke nok kapital
Sjekk forretningsforutsetningene dine. Normen er optimistiske salgsprognoser, for korte tidsrammer for produktutvikling og urealistisk lave kostnadsprognoser. Og ikke glem svake konkurrenter. Uavhengig av årsak er mange virksomheter rett og slett underkapitalisert. Selv modne selskaper har ofte ikke likviditetsreservene til å klare en nedgangsperiode.
Vær konservativ i alle dine anslag. Sørg for at du har minst så mye kapital som du trenger for å komme deg gjennom salgssyklusen, eller frem til neste planlagte finansieringsrunde. Eller senk forbrenningshastigheten slik at du gjør det.
- Ute av fokus
Hvis din bedrift er som de fleste bedrifter, har du verken tid eller folk til å forfølge enhver interessant mulighet.
Nye gründere er sultne på penger og å tenke mer er alltid bedre – føler behovet for å gripe hver del av virksomheten som dingler foran dem, i stedet for å fokusere på deres kjerneprodukt, tjeneste, marked, distribusjonskanal. Å spre seg for tynn resulterer i en ytelse som er dårlig.
Å konsentrere oppmerksomheten din på et begrenset område fører til bedre resultater enn gjennomsnittet, som nesten alltid overgår fortjenesten generert fra diversifisering. Al Reis, av Positioning-berømmelse, skrev en bok som dekker nettopp dette emnet. Det heter Focus.
Det er så mange gode ideer i verden, jobben din er å velge bare de som gir overlegen avkastning i ditt fokusområde. Ikke spre deg tynn. Bli kjent i din nisje for det du gjør best, og gjør det svært godt.
- Førsteklasses og infrastrukturgal
Mang en startup dør en utidig død av overdreven overhead. Hold gravene dine ydmyke og møblene dine billige. Lederteamet ditt bør tjene mesteparten av kompensasjonen når fortjenesten ruller inn, ikke før. De beste gründerne vet hvordan de skal strekke ut pengene sine og bruke dem til viktige forretningsoppbyggingsprosesser som produktutvikling, salg og markedsføring. Hopp over det fancy telefonsystemet med mindre det virkelig sparer tid og bidrar til mer salg. Bruk alle pengene som virkelig er nødvendige for å nå målene dine. Still spørsmålet, vil det være tilstrekkelig avkastning på disse utgiftene? Alt annet er overhead.
- Perfeksjon-itis
Denne sykdommen finnes ofte hos ingeniører som ikke vil gi ut produkter før de er helt perfekte. Husker du 80/20-regelen? Hvis du følger denne regelen til dens logiske konklusjon, kan å fullføre de siste 20 prosentene av de siste 20 prosentene koste deg mer enn du brukte på resten av prosjektet. Når det gjelder produktutvikling er det Zenos paradoks som hersker. Perfeksjon er uoppnåelig og veldig kostbart. I tillegg, mens du gjør det riktig, endrer markedet seg rett ut under deg. På toppen av det utsetter kundene dine å kjøpe de eksisterende produktene dine i påvente av at neste nye ting skal rulle ut dørene dine.
Motgiften? Fokuser på å skape et produkt som slår markedet innen den tildelte tiden. Sett en tidsfrist og lag en produktutviklingsplan som matcher. Vit når du må stoppe utviklingen for å lage en leveringsdato. Når tiden din er ute, er den ute. Slipp produktet ditt.
- Ingen klar avkastning på investeringen
Kan du artikulere avkastningen som kommer fra kjøp av produktet eller tjenesten din? Hvor mye ekstra virksomhet vil det generere for kunden din? Hvor mye penger vil de spare? Hva? Du sier det er for vanskelig å kvantifisere? Er det for mange immaterielle eiendeler? Hvis det er for vanskelig for deg å finne ut, hva forventer du at potensielle kunder skal gjøre? Gjør analysen. Snakk med kundene dine, lag case-studier. Kom opp med måter å kvantifisere fordelene på. Hvis du ikke kan rettferdiggjøre kjøpet, ikke forvent at kunden vil gjøre det. Hvis du kan demonstrere den gode avkastningen på investeringen produktet ditt gir, er salget en slem dunk.
- Ikke innrømme dine feil.
Av alle feilene kan dette være den største. På et tidspunkt innser du den forferdelige sannheten: du har gjort en feil. Innrøm det raskt. rette opp situasjonen. Hvis ikke, vil den feilen bli større og større, og… Noen ganger er dette vanskelig, men tro meg, konkurs er vanskeligere.
Anta at kostnadene dine er sunket. Pengene dine er tapt. Det er gode nyheter: grunnlaget ditt er null. Fra dette perspektivet, vil du investere nye penger i denne ideen? Hvis svaret er nei, gå bort. Endre kurs. Samme det. Men ikke kast flere gode penger etter dårlige.
Ok, alle gjør feil. Bare prøv å fange dem raskt, før de dreper selskapet ditt.
For å unngå noen feil i fremtiden, hjelper det noen ganger å stille gode spørsmål på forhånd. Klikk på lenken hvis du vil ha en kopi av spørreskjemaet mitt for fraktal strategisk planlegging.