En av de vanskeligste presentasjonene å lage er gründer-pitch. Du har en god idé for en bedrift, og du vil at noen skal gi deg penger for å få det til. Problemet er at venturekapitalister, engleinvestorer og til og med rike onkler er sterkt disponert mot deg. Hvorfor? Fordi 99 % av pitchene de hører høres ut som sikre resepter for å tape penger!
Hvis du oppfordrer investorer til å gi deg penger til en ny satsing, bør du abonnere på følgende regler:
1. Forklar nøyaktig hva virksomheten din er innen de første tretti sekundene. Mange gründere kaster bort verdifull tid på å gi massevis av data, bakgrunn og annen informasjon – hele tiden mens investorer sitter igjen og klør seg i hodet og tenker «Hva gjør egentlig denne virksomheten?»
2. Fortell publikum hvem kundene dine vil være. Mal et levende, spesifikt bilde av disse menneskene.
3. Forklar hvorfor kundene dine kommer til å gi deg hardt opptjente penger.
4. Forklar hvem dine konkurrenter er. (Og hvis du sier at du ikke har noen konkurrenter, er det et visst tegn på at du er usofistikert og ikke fortjener investeringspenger!)
5. Forklar hvorfor du er DEN som får dette til.
6. Hold presentasjonen din med selvtillit og entusiasme. Investorer ønsker at en grunnlegger/administrerende direktør skal være en sjefselger; de vil se at du kan overbevise verden om drømmen din – ikke bare dem.
7. Forklar hvilken stjerne du kan reise til. Har Best Buy eller Radio Shack sagt ja til å distribuere det nye produktet ditt? Investorer føler seg mye mer komfortable med å vite at du har en etablert aktør som er villig til å distribuere varene dine.
8. Be om en bestemt sum penger. Hvis alt du gjør er å be om penger, kan du ikke klage hvis en investor gir deg $3,25 for en kopp Starbucks-kaffe.
9. Fortell potensielle kunder nøyaktig hva du skal bruke pengene på (hint: en tur til Maui for deg og vennene dine vil ikke imponere)
10. Kle deg godt, oppfør deg selvsikkert og legg på lufta at du egentlig ikke trenger pengene deres, men vil være villig til å akseptere dem hvis de bringer nok til bordet til å være en strategisk partner for deg. Trist, men sant angående menneskets natur, men folk er mye mer sannsynlig å gi deg penger hvis de føler at du egentlig ikke trenger det.
Til slutt, få hver pitch-presentasjon til å fungere som en fokusgruppe for din neste presentasjon. Når en gruppe investorer stiller deg en rekke spørsmål etter at du har presentert, skriv ned alle disse spørsmålene og sørg for at de fleste av dem blir besvart i neste presentasjon, slik at den neste gruppen ikke trenger å stille dem. Fortsett å pitche og fortsett å forbedre pitchen din, og til slutt kan du få midler.
Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.
Var denne posten nyttig for deg?
Trykk på stjernene for å gi din score!
Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0
Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.
Siden du fant denne posten nyttig...
Følg oss på sosiale medier!
Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.