5 steder du kan finne gratis bilder

Å finne bilder til inholdet ditt kan ofte være vanskelig. Og om en finner noe i det hele tatt, så er ofte det bilder som du kan finne overalt. Med andre ord bilder som alle andre også bruker, de er rett og slett oppbrukt.
Å bruke bilder du finner online, eller såkalte «royalty free» bilder har mange fordeler, det er en enkel tilgang til profesjonelle bilder og innhold. Og når du får dreisen på det, så går ting som en drøm med å finne bra materiale å jobbe videre på, eller ta direkt i bruk. Nå er det jo sånn at det er liten vits i å poste en hel haug med bilder, for de fleste har det liten til ingen effekt. Det du ønsker å gjøre er å kunne bruke disse bildene til å skape dine egne produkter. Enten om det er websider, landingsside, bannere, innhold til blog eller sosiale medier. Så er det kult å ha en litt unik touch, eller stil til businessen sin. Å bruke profesjonelle bilder du har gratis tilgang til, er en tjuvstart til å kunne masseprodusere profesjonelt innhold. Dermed er du raskt i gang.


Hva må du passe på når du tar i bruk disse bildene? For å utgå noen fallgruver med å ta i bruk andre bilder, så burde du forsikre deg om at disse bildene faktisk er “royalty free» eller fritt å bruke for deg. Jeg går kort gjennom sidene og hvordan deres vilkår for bruk er i denne teksten. Du burde også forsker deg om at du har kommersielle rettigheter (commercial rights) og ikke kun en privat lisens til bildene. Med andre ord, det vil si at du kan bruke bildene dine i kommersiell sammenheng, for å promotere og få bedriften din til å vokse. Og ikke kun poste private bilder som vennene dine ser. Et annet viktig element når du bruker denne type innhold, det er om siden eller fotografen krever at du gir dem cred og referer til dem på en eller annen måte.


Jeg har fokus på hvor du hovedsakelig kan finne bra innhold, der denne lisensieringen også er lett å forstå, noe som er en ting mindre å irritere eller bekymre seg over. I en ellers travel hverdag. Så da tar vi med de litt mindre urasjonelle sidene, som kanskje ikke kommer opp med en gang i søkeresultatene. Størst er ikke alltid best, med unntak av nummer en på lista vår selvsagt.

Du må selvfølgelig også ta forhåndsregler på at ting endres og annet. Og selvfølgelig ikke ta alt for god fisk når du er rundt omkring. Så dobbeltsjekk med siden du benytter deg av. Denne artikkelen er ment som en veileder for å forstå det grunnleggende av denne type innhold.

Top 5 steder du kan finne gratis innhold

  1. Pixabay – Akkurat nå er pixabay på toppen av gamet sitt når det gjelder bransjen å dele ut gratis bilder. Etter min mening har de flest bilder, med flere hundretusen bilder å velge mellom. Det er en god sjanse at du vil finne et bilde du kan bruke i deres database, selvom du leter etter noe som er litt sært eller annerledes.

En av de beste elementene med siden er at det ikke er noen forvirring rundt lisensene til bildene, noe jeg innledningsvis var inne på. Du kan bruke bilder fra Pixabay uten å måtte referer til hverken side eller kunstner. Og bilene er både for kommersiell og privat bruk.

  1. Unsplash – Dette er stedet der du har tilgang til kunstneriske bilder som du kan bruke til dine spektakulære digitale prosjekter. En begrensning her, er at du kun kan få 10 nye bilder hver 10 dag. Noe som gjør det noe begrenset dersom du skal komme igang raskt. For å få oppmerksomhet, så er det kvalitet i kvantitet som gjelder. En fordel er at du får disse bildene rett i inboxen din, så hvorfor ikke ta en titt, kanskje det dukker opp noe som inspirerer deg til noe kult innhold.

En annen fordel med Unsplash er i likhet med Pixabay, er at innholdet på siden kommer under et lisens som hetter creative commons zero (COO). Hva det betyr i korthet er at du kan bruke bildene til personlig og kommersiell bruk. Du kan bruke, kopiere, redigere osv. uten å måtte gi credit til websiden eller fotografen. Men det minnes om at det er en hyggelig gest, som enhver kunstner setter pris på om du gir noen credit for arbeidet sitt. Husk en link vil også bidre til å gjøre websiden din mer søkevennlig hos søkemotorer.

  1. Stocksnap – Alle bildene på Stocksnap er fri for «copyright» restriksjoner. Du trenger heller ikke gi credit. Hundrevis av bilder blir lagt til ukentlig, og du kan se dem i rekkefølgen når de er blitt oppdatert og antall ganger de er blitt sett.

Akurat som Pixabay og Unsplash så faller Stocksnap under COO lisens, som nevnt så gir det deg muligheten til å bruke bildene som du ønsker. 

  1. Flickr – Jeg husker flickr fra tidligere dager, før jeg ble kjent med noen av disse andre på listen. Det har alltid vært en god kilde for gratis bilder. En ting som er viktig å forstå med Flickr, er at bilder på denne siden kommer under en kategori som heter «creative commons» lisens. Siden kommer med en rekke forskjellige lisens typer, og ikke alle bildene på Flickr kan bruks på samme måte.

Så selvom dette er en helt topp side for å finne bilder, så oppleves det litt slitsomt når du browser gjennom for å finne noe kult. At du også må sette deg inn i dette. Men det gir en fin mulighet til å finne noe unikt, eller noe spesifikt du søker etter.

  1. Pexels – Pexels er det andre alternativet jeg bruker når jeg ikke finner noe på Pixabay. De legger til 10 nye bilder hver dag av høy kvalitet. Og det sies at Pexel teamet håndplukker bilder til plattformen. Noe som er litt dumt med siden, er at den ikke er så stor. Siden har kun noen tusen bilder. Men siden har et bedre arkiv med royalty free videoer, selvom dette også er lite. 

Det postive med Pexels, er jo at det kommer også med en såkalt COO lisens. Og du kan bruke bildene på siden som du ønsker.
Håper det hjelper deg i gang med å få produsert det innholdet du trenger for å få businessen din til å gå på skinner.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

Hva er en “Platform-agnostic model”?

En plattform-agnostisk modell er en type maskinlæringsmodell som er designet for å kunne kjøre på hvilken som helst maskinvare- eller ...

Hva er en “Platform business model”?

En plattform forretningsmodell refererer til en type forretningsmodell der et selskap oppretter en plattform som gjør det mulig for flere ...

Hva er en “Privacy as an innovative business model”?

Personvern som en innovativ forretningsmodell refererer til bruk av personvern som en differensierer på markedet. I denne modellen blir et ...

Hva er en “Razor and blade revenue model”?

Razor and Blade Revenue Model er en forretningsstrategi der et selskap selger et produkt til en lav pris eller til ...

Hva er en “Real-time insurance business model”?

I en sanntidsforsikringsmodell utstedes og aktiveres forsikringer umiddelbart etter kjøp, snarere enn etter en ventetid eller ved forekomst av en ...

Hva er en “Self-serving model”?

En selvbetjenende modell er en type maskinlæringsmodell som er opplært til å optimalisere en spesifikk beregning eller mål som er ...

Hva er en “Space-as-a-service model”?

Space-as-a-Service er en forretningsmodell der selskaper tilbyr tilgang til rombaserte eiendeler, for eksempel satellitter eller lanseringskjøretøyer, på et abonnement eller ...

Hva er en “Subscription-based business model”?

En abonnementsbasert forretningsmodell er en type forretningsmodell der en kunde betaler en vanlig avgift, vanligvis på månedlig eller årlig basis, ...

Hva er en “Three-sided marketplace model”?

En tresidig markedsplass er en forretningsmodell som involverer tre forskjellige grupper av interessenter som samhandler med hverandre gjennom plattformen: kjøpere, ...

Hva er en “User-generated content business model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “User-generated AI-amplified model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “Unbundler model”?

Unbundler er et begrep som brukes til å beskrive en forretningsmodell der et selskap leverer en spesifikk tjeneste eller et ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *