6 trinn til effektiv kommunikasjon

“Effektive ledere er kjent for å være utmerkede kommunikatører. Her er hva du skal gjøre. 1) Unngå “”Ikke.”” Negativ prat oppmuntrer til argumenter, motangrep og forsøk på å løse problemene dine. Det skaper også et negativt inntrykk. For eksempel, når du sier «Jeg kan ikke», fremstår du hjelpeløs og ineffektiv. Snakk heller om hva du kan og hva du vil. 2) Håndter umulige forespørsler ved å 1) anerkjenne forespørselen, 2) føle empati med den andre personens følelser, 3) si “”Jeg skulle ønske jeg kunne fikse det.”” og 4) foreslå et fornuftig alternativ.”” For eksempel, Tenk deg at du jobber på et feriested og det regner. En gjest kommer bort til deg med en golfbag, slår den mot skrivebordet ditt og roper: “”Dette stedet stinker! Jeg brukte tusenvis av dollar på å komme hit, og det regner.” Du svarer med å si “”Du har rett det regner. Og jeg vet hvor opprørende det må føles å reise så langt og sitte fast inne. Jeg skulle ønske jeg kunne få det til å stoppe. I mellomtiden kan det være lurt å besøke vårt innendørs puttesenter. Golfproffen vår tilbyr instruksjoner i ettermiddag.”” 3) Håndter vanskelige forespørsler ved å 1) bekrefte din vilje til å hjelpe og 2) be den andre om å hjelpe deg med å planlegge en løsning. For eksempel, hvis sjefen din ber deg om å starte et nytt prosjekt, kan du si: “Jeg forstår at du vil at jeg skal starte et nytt prosjekt. Og akkurat nå jobber jeg med et annet prosjekt. For å hjelpe meg med å sette mine prioriteringer, lurer jeg på hvilken du vil at jeg skal fullføre først.” 4) Når det er mulig, tilby valg som viser konsekvensene av ulike alternativer. Dette lar den andre personen velge både prosessen og dens virkning. Du kan for eksempel si “” Det er en god idé. Og det er forskjellige måter jeg kan møte forespørselen din på. Vi kan bruke våre eksisterende rekvisita, som er gratis, eller vi kan kjøpe tilpassede materialer, som vil koste $500. Hvilket alternativ foretrekker du?” 5) Håndter klager ved å be den andre personen beskrive et rettferdig oppgjør. Du kan si “”Hva vil du?” eller “”Hva vil du vurdere som en rettferdig løsning på dette?” eller “”Hva ville gjøre deg lykkelig?” 6) Et smil påvirker i stor grad hvordan du høres ut. Det gjør deg også mer tilgjengelig. Når du rynker på pannen, hører andre mennesker angst, forsiktighet, frykt og avvisning. Et smil (eller i det minste et hyggelig uttrykk) oppmuntrer til åpen kommunikasjon.”

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *