Hvordan lage en vellykket forretningsplan

Jeg får ofte de samme to spørsmålene. Trenger jeg en forretningsplan? Hva bør jeg inkludere i forretningsplanen min? Jeg skal svare på disse spørsmålene når jeg skriver denne artikkelen. Trenger jeg en forretningsplan? For de fleste bedrifter vil svaret på dette spørsmålet være ja. For de fleste nye virksomheter og de som krever investeringer i form av et lån eller en forretningspartner, er en forretningsplan et must. Enhver potensiell investor vil ønske å se for eksempel dine fremtidige vekstprognoser før de forplikter seg til å investere. Dette er typen virksomhet som ikke krever en forretningsplan: En virksomhet som gjerne blir som den er og som ikke har planer om å utvide. En bedrift som aldri har behov for å ta opp lån. En virksomhet som er et enmannsband og er selvforsynt, uten behov for hjelp utenfra. Denne typen virksomhet er sjelden. De fleste virksomheter vil derfor kreve en forretningsplan. Det er én ting å være klar over behovet for å formulere en forretningsplan, problemet er at folk flest ikke har noen anelse om hvordan de skal gå frem for å lage en. Forretningsplanen tar sikte på å vise leserne alt om dine mål for virksomheten din og hvordan du skal nå disse målene. Du må ha en strategi godt på plass før du prøver å skrive planen. Du bør vite hvilken retning du skal ta, investeringene du skal gjøre i stab, utstyr og maskiner. Du må ha forretningsmål og en ide om når hvert mål sannsynligvis vil bli nådd. I de fleste tilfeller brukes en forretningsplan for å prøve å tiltrekke folk til å investere i ideen og virksomheten din. Det er salgseksemplaret ditt i kraft, og hvis du lager en profesjonell, godt utformet og sterk forretningsplan, er det mer sannsynlig at folk tar deg på alvor og investerer. På den annen side hvis den er forhastet, dårlig skrevet og i utgangspunktet en svak forretningsplan, er det lite sannsynlig at du får den støtten du leter etter. Hva bør inkluderes i min forretningsplan? Folk som leser forretningsplanen din vil ikke bare vite om selve virksomheten, de vil også vite om deg. Gi dem et kort sammendrag av historien din og hva du har oppnådd tidligere. Skriv ned alle ideene dine og selg den positive siden av karakteren din til dem. Det at du virkelig jobber hardt og at du trives under press. Du elsker en utfordring og kan ikke bare jobbe godt som en del av et team, men også på egenhånd. Beskriv markedsplassen som virksomheten din er en del av, konkurransen og også mulighetene for vekst i det markedet. Gi dem økonomiske tall, inkludert driftskostnader, anslått inntjening, anslåtte vekstprognoser og også enhver økonomisk historie virksomheten kan ha hatt. Vis dem at du er fleksibel ved at du har en plan B hvis plan A ikke blir realisert. Selg dem ideene dine ved å fortelle dem hvorfor du for eksempel etablerer virksomheten, og hvor du drømmer om den vil være om fem år. Inkluder en misjonserklæring som forklarer hva du prøver å oppnå med virksomheten din. Jeg håper denne informasjonen har bidratt til å gi deg en idé om hvordan du skriver en vellykket forretningsplan. Lykke til.

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *