Kommunikasjonsanalyse: sanntid

“Du har nettopp gjennomgått de endelige resultatene av den siste proaktive mediekampanjen din for å lansere det nye produktet eller tjenesten. Tallene ser ganske bra ut: medieinntrykk var i millionklassen; dekningen var jevnt fordelt mellom kringkasting og trykt; og en ledende nasjonal avis kjørte tre artikler på lanseringen – ganske imponerende. Men kunne det vært bedre? Analyser dette Å analysere problemer eller kampanjer er det første store skrittet for å virkelig forstå enhver kommunikasjonssuksess eller fiasko. Med travle tidsplaner og/eller stramme kundebudsjetter, oftere enn ikke, blir ikke alltid medieanalyse utført. Det gjøres en stor investering på å samle medieinnholdet, men ikke på å måle og analysere trender, suksesser og forbedringsområder. Historier blir ofte arkivert umiddelbart eller distribuert til en begrenset gruppe, for aldri å bli sett på igjen eller analysert i det hele tatt. Hvis du allerede gjennomfører pågående medieanalyse, er halve kampen vunnet. Men hvis ikke, kan du satse på at din klient eller direktør vil kreve det snart. Nye analyseteknologier kombinert med økte forventninger til å bestemme kommunikasjons-ROI (Return on Investment) gjør analyse til et must, ikke et must. Når du har bestemt behovet eller viktigheten av analyse, hva er det neste? Det er her forvirringen kan sette inn. Som man kan forvente har alle sin egen definisjon av hvordan medieinnhold skal analyseres basert på egne erfaringer. Og vanligvis oppstår spørsmålet om PR-standarder og formler … og det er da ting ofte kan gå i stå. Men før du går inn på hvordan du skal analysere, må du først finne ut hva du er interessert i å analysere. Her er noen få hensyn: Spor suksess i viktige publikasjoner og medier basert på demografisk egnethet Vurder gjennomtrengning av nøkkelbudskap i mediehistorier Spor kvalitet – ikke bare kvantitet – av dekning Bestem suksess kontra konkurrenter Suksess med henting av talsperson Bestem kampanjens avkastning Mål reklameekvivalens (hvis du må!) Overvåk regionale penetrasjonssammenligninger Tabell medieinntrykk/publikumstall Sammenlign nøkkelproblemer og/eller produktpenetrasjon Resulterende redaksjonell eller annen mediekommentar/brev til redaktøren Det er uendelige måter å analysere og kryssreferanser informasjonen på. Men du bør merke deg at du kan oppnå alle de ovennevnte vurderingene uten å gå inn i forvirrende PR-multiplikatorer eller komplekse formler. Nøkkelen er å finne ut hva du er interessert i å evaluere og lage benchmarks for fremtidige sammenligninger. Og hvis du fortsatt ønsker å legge til PR-multiplikatorer kan du, så lenge du konsekvent holder deg til den samme formelen. Så enten du multipliserer med en faktor på 3, 5 eller 10, blir dekningen alltid evaluert på en konsekvent måte og kan derfor sees på som en objektiv og nøyaktig fremstilling. Gå elektronisk, gå i sanntid Gjennomgang av suksessen til en ny produktlansering, virkningen av en krise på organisasjonen din, eller en månedlig sammenligning i etterkant kan gi verdifull innsikt for fremtidig planlegging. Men forestill deg endringen du kan gjøre hvis du har sanntidsdata tilgjengelig for deg på et øyeblikk. Ved å bruke sanntidsdata kan du overvåke: Hvilke regioner har størst suksess og som trenger oppmerksomhet Feilinformasjon publiseres slik at du kan rette den Hvilke publikasjoner trenger en ny oppfølgingssamtale Hvilke saker får mest oppmerksomhet Kvaliteten og tonen i dekningen Virkningen på organisasjonen din Hvilken taktikk fungerer og hvilke som ikke fungerer Hvordan du kan piggy-back på nyere media trender eller konkurrenters taktikk eller suksess Fordelene med sanntidsanalyse er uendelige og viktige. Å vite at du kan ha en betimelig innvirkning på det endelige resultatet av en ny produktlansering er styrkende og hjelper til med å snakke om den virkelige kraften til PR. En kombinasjon av sanntidsanalyse og benchmarking vil gi deg verktøyene for å forbedre resultatene av en kampanje midtveis og analysere suksessen på riktig måte ved å bruke et forhåndsbestemt sett med mål og konsistente kriterier. Så gjør 2005 til året du begynner å benchmarke analysen din – en mulighet til å lære mer om virkningen av kommunikasjonsstrategiene dine vil gi utbytte i årene som kommer.”

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *