Oppsummeringen er en viktig del av profilen din på LinkedIn. Her får du 6 korte og enkle tips til hvordan du kan enkelt få laget en oppsummerings tekst til LinkedIn profilen din.
Les også:
► 10 enkle punkter på: Hvordan lage en god Linkedin profil? < Les mer… >
Hvordan skrive en god oppsummerings tekst på LinkedIn?
- Bruk 3-5 setninger i paragraf. Oppsummeringen din er som nevnt søkbar, så bruk den for det den er verdt. Men den skal også forhåpentligvis leses av andre. 3-5 setningers paragrafer, mindre overskrifter eller “bullet points” gjør det profilen din mye lettere å lese. Noe profilen din blir om du gjør ting riktig her på LinkedIn. Dette fremfor å ha en blokk med tekst, noe som ofte tar motivasjonen vekk fra leseren. Du har 2000 tegn til å gjøre dette, noe som skal være mer en nok til å få frem et overblikk av ditt profesjonelle liv. Noe profilen din blir om du gjør ting riktig her på LinkedIn. Oppsummeringen er der du deler hvem du er, hva du gjør og om du er flink til. Å forme dette skal det også gi leseren et inntrykk av hvorfor du er flink til hva du gjør. Og hva du kan hjelpe dem med.
- Løsn opp litt på slipset og ta av deg hjelmen. Husk at de som ofte leser profilen din ikke ofte er i samme profesjon eller bransje som deg selv. Husk å ikke bruke mer av profesjons tilpassede ord, utover søkbare nøkkelord som mulig. Tenk på hva søker de som vil finne deg etter? Om du kan mange vanskelige ord, så er er det ikke sikkert de du ønsker å bli funnet av kan disse ordene. Vi har også en tendens til å ha en del interne buzzord og tomme fraser med i tekster, ofte i mangel på hva vi skal skrive. Blir vi ofte desperate til å vise at vi faktisk er flink vi også. Ord som «motivert», «engasjert», «erfaren», «dreven» og mange flere er ofte buzzord som går igjen. Disse er ofte så overbrukt at de mister sin betydning, og ofte burde det jo være åpenbart at du er «engasjer» og «motivert», ellers så er det jo noe som ikke stemmer. Prøv å finne alternativer til både ord, og vise til dette så leseren kan gjøre den beslutningen selv.
- Skriv som du snakker. Et godt tips er å skrive som du snakker, jeg har nevnt dette før. Men jeg ser mange skriver i tredje person. Om noen skulle snakket til deg om seg selv og hva de driver med i tredjeperson, så hadde du sikkert begynt å lure litt. For å sette det på spissen. Å bruke ordet “jeg» fremfor i tredje person «han» eller «hun», gjør deg enklere å relatere til som person, og derfor også enklere å tilnærme. Det er jo den effekten du kanskje vil ha her på LinkedIn? Pakk oppsummeringen med en personlighet som matcher din egen, og husk å hold det profesjonelt. Tenk på hvordan du du snakker profesjonelt til andre, på konferanser for eksempel. Og skriv på denne måten. Om du er morsom, så vær morsom. Om du har mye energi, så reflekter denne energien gjennom teksten. Og igjen husk å fortsatt holde det profesjonelt.
- Bruk nøkkelord. Helt essensielt for å bli funnet på LinkedIn, så er nøkkelord sentralt. Du trenger ikke akuratt være en SEO ekspert (søkemotoroptimalisering ekspert) for å ha fått med deg deg. Det du ønsker er å inkludere nøkkelord som gjør får frem kompetansen din, eller det du ønsker å bli funnet for. Bruk gjerne verktøy for å finne ut hvilke nøkkelord dette er. Legg gjerne disse ordene bakt inn i teksten, om du ikke er såpass kreativ så legg dem som nøkkelord på slutten av profilen din. De burde hvertfall være med.
- Legg til innhold og media. Om du har video, artikler, slides om deg selv , din bedrift, bedriftskulturen eller annet som er relevant. Legg det til. Men husk på hva formålet ditt med LinkedIn er. Om du er en Keynote speaker, så kan jo det å legge ut dine beste foredrag være en god ide. Har du en fin video som representerer hva du driver med, eller selskapet ditt? Legg det til. Er du på LinkedIn for å trekke til deg kompetanse til din bedrift, da er vell det å vise til at din bedrift er et top sted å arbeide noe å vise til
- Dobbeltsjekk. Den første utgaven du lager, burde aldi bli det endelige resultatet. Les gjennom flere ganger, se etter skrivefeil, bedre setnings strukturer, kut ut unødvendigheter. Om du har litt ekstra god tid, spør andre du mener er kvalifisert for dere tilbakemelding. Prøv å unge dramatiske feil og skrive feil generelt. Ikke at det gjør så mye, er jo greit at ting går i en fart. Men det koster så lite å se på det.
Håper dette hjelper noe i riktig retning av å få en god oppsummerings tekst, som hjelper deg å oppnå de målene du har her på LinkedIn.
CEO, CNL Group
Bedrifts psykolog, sosiolog, jurist
Hva er en “Platform-agnostic model”?
En plattform-agnostisk modell er en type maskinlæringsmodell som er designet for å kunne kjøre på hvilken som helst maskinvare- eller ...
Hva er en “Platform business model”?
En plattform forretningsmodell refererer til en type forretningsmodell der et selskap oppretter en plattform som gjør det mulig for flere ...
Hva er en “Privacy as an innovative business model”?
Personvern som en innovativ forretningsmodell refererer til bruk av personvern som en differensierer på markedet. I denne modellen blir et ...
Hva er en “Razor and blade revenue model”?
Razor and Blade Revenue Model er en forretningsstrategi der et selskap selger et produkt til en lav pris eller til ...
Hva er en “Real-time insurance business model”?
I en sanntidsforsikringsmodell utstedes og aktiveres forsikringer umiddelbart etter kjøp, snarere enn etter en ventetid eller ved forekomst av en ...
Hva er en “Self-serving model”?
En selvbetjenende modell er en type maskinlæringsmodell som er opplært til å optimalisere en spesifikk beregning eller mål som er ...
Hva er en “Space-as-a-service model”?
Space-as-a-Service er en forretningsmodell der selskaper tilbyr tilgang til rombaserte eiendeler, for eksempel satellitter eller lanseringskjøretøyer, på et abonnement eller ...
Hva er en “Subscription-based business model”?
En abonnementsbasert forretningsmodell er en type forretningsmodell der en kunde betaler en vanlig avgift, vanligvis på månedlig eller årlig basis, ...
Hva er en “Three-sided marketplace model”?
En tresidig markedsplass er en forretningsmodell som involverer tre forskjellige grupper av interessenter som samhandler med hverandre gjennom plattformen: kjøpere, ...
Hva er en “User-generated content business model”?
Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...
Hva er en “User-generated AI-amplified model”?
Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...
Hva er en “Unbundler model”?
Unbundler er et begrep som brukes til å beskrive en forretningsmodell der et selskap leverer en spesifikk tjeneste eller et ...