Å kommentere på poster og artikler på linkedin er bra for deg!

Å kommentere på noens poster på Linkedin kan være enn inngang til mye gratis trafikk til profilen din på LinkedIn. Og om du har gjort jobben å laget en «rå» profil, så er jo ikke det noe annet en bra. Den synligheten er gull verdt, det er her du kan få vist deg frem på en helt enkel, og ofte hyggelig og lærerik måte. Du prater jo med folk ellers også gjør du ikke? men her kan du gjøre det mens du ligger på stranda og slapper av, og får synlighet fra flere hold dersom du er flink til det.

Noen tips før du kommenterer

  • Les posten først! Det er ganske enkelt, men i så mange tilfeller er det åpenbart at den som kommenterer ikke har lest posten. De gir forslag som var foreslått i posten, tilbyr innsikt som allerede var tilbudt halvveis inn i artikkelen, eller har en kommentar som ikke treffer feltet i det hele tatt.
  • Om du ikke ønsker å lese posten, eller ikke vet hva du skal skrive. Kan en helt enkelt også legge igjen en kort kommentar som «takk for at du delte», «super post» eller noe helt nøytralt. Dette vil på ingen måte vise til om du har lest posten, fortstått den, var enig/uenig med det som ble formidlet. Men det har gitt deg aktivitet. Om du kjenner til forfatteren uansett, og det personen vanligvis poster er innenfor ditt interessefelt. og personen også kanskje er i samme bransje. Så vil det bare gagne deg å gi en kommentar.
  • Når du legger igjen en kommentar så burde tanken være først å få trafikk, og oppmerksomhet rundt deg selv. Det kan du oppnå ved å gi gjennomtenkt feedback, starte en god samtale eller lærerik diskusjon. Spørre ærlige og gode spørsmål, som vil gi deg gratis og god innsikt fra muligens en ekspert på feltet. Og du kan også dele din egen innsikt, men husk at da burde du ha lest artikkelen. Og husk å være høflig, det er ingen god reklame å kapre andres poster med uhøflige meldinger. Vær uenig om du er det, men vær saklig.
  • Jo bedre kommentaren din er, og jo flere kommentarer og likes du får fra andre på posten. Jo høyere vil din kommentar være rangert. Målet ditt er jo å nå toppen på så mange aktive store og relevante poster som mulig når en kommenterer. Så en godt gjennomtenkt kommentar kan ofte gi mer trafikk en tiden det tok å kommentere.

Så nå vet du litt om hvorfor du burde kommentere, og litt om hvordan. Vi kan se litt mer på metoder for å få igang en god aktivitet på Linkedin. Det er jo ikke noe hyggelig å stå hengende igjen der en kommenterer, da blir en fort lei og stopper å være aktiv.

Noen måter å få igang kommunikasjonen

  • Mentions. En bra måte å få flyt i samtalen er å «mention» eller referere til andre som har kommentert. Du trenger ikke lese gjennom de 100 kommentarene som er postet. Men les noen av de for å få konteksten. Når du ser en kommentar som treffer deg, skriv et svar på dette med en «mention». Da trykker du helt enkelt @(og personens navn). Dette vil gi dem en påminnelse om at du har nevnt dem, en fin måte å tiltrekke seg oppmerksomhet. Da vil du ofte også få svar av denne personen. Du kan også invitere hvemsomhelst til samtalen ved å gjøre det samme. 
  • Nevn Forfatteren. Du kan også bruke samme metode for å nevne forfatteren @(personens navn), dette er den beste måten å få forfatterens oppmerksomhet. De som er populære på LinkedIn får ofte den type mentions. Og svarer ikke alltid på den type tilnærming. Men om dette er på deres egen post, så kan jeg garantere deg at de gir respons om det er en positiv eller engasjerende tilbakemelding. Til og med de som har flere hundre-tusen følgere tar seg tid til det på sine egne poster. Dette er en super måte å kunne speile seg i noe av oppmerksomheten de får på LinkedIn, og drive noe trafikk til seg selv og sitt. Og det skader ikke om en ekspert innen de feltene du er interessert i legger merke til deg heller. 
  • Spør spørsmål for å holde samtalen gående. Som nevnt tidligere så er målet å legge igjen engasjerende, og tanke vekkende kommentarer. Selvom det ikke er like lett alltid, hvor mange gode ideer sitter en på liksom? En super måte å gjøre dette på er å legge til et spørsmål i kommentaren. tenk gjennom? Er det noe du ikke forsto? Noe du vil lære eller forstå mer av? Noe du mener du får sett på fra en annen vinkel? Eller noe av dette du faktisk forsto, men du vet det er mange som vil lure på. Spør da vell !, målet er å skape engasjement. Etterhvert så får en dreisen på de spørsmålene innen sitt felt.
  • Å ha allierte i både venner, kollegaer og etterhvert også nettverket sitt. Det er også en selvfølgelig god strategi. Som over tid hjelper mye å skape aktivitet på både kommentarer og eget content.

Jeg håper denne posten hjalp noe på vei, for å forstå hva som gir det å kommentere på LinkedIn noe mening. For deg selv, og det du driver med. Og forhåpentligvis innsikt i at du ikke nødvendigvis trenger eget content for å ha “impact” og effekt for å trekke trafikk til deg selv på LinkedIn.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 5 / 5. Antall tilbakemeldinger: 8

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

Hva er en “Platform-agnostic model”?

En plattform-agnostisk modell er en type maskinlæringsmodell som er designet for å kunne kjøre på hvilken som helst maskinvare- eller ...

Hva er en “Platform business model”?

En plattform forretningsmodell refererer til en type forretningsmodell der et selskap oppretter en plattform som gjør det mulig for flere ...

Hva er en “Privacy as an innovative business model”?

Personvern som en innovativ forretningsmodell refererer til bruk av personvern som en differensierer på markedet. I denne modellen blir et ...

Hva er en “Razor and blade revenue model”?

Razor and Blade Revenue Model er en forretningsstrategi der et selskap selger et produkt til en lav pris eller til ...

Hva er en “Real-time insurance business model”?

I en sanntidsforsikringsmodell utstedes og aktiveres forsikringer umiddelbart etter kjøp, snarere enn etter en ventetid eller ved forekomst av en ...

Hva er en “Self-serving model”?

En selvbetjenende modell er en type maskinlæringsmodell som er opplært til å optimalisere en spesifikk beregning eller mål som er ...

Hva er en “Space-as-a-service model”?

Space-as-a-Service er en forretningsmodell der selskaper tilbyr tilgang til rombaserte eiendeler, for eksempel satellitter eller lanseringskjøretøyer, på et abonnement eller ...

Hva er en “Subscription-based business model”?

En abonnementsbasert forretningsmodell er en type forretningsmodell der en kunde betaler en vanlig avgift, vanligvis på månedlig eller årlig basis, ...

Hva er en “Three-sided marketplace model”?

En tresidig markedsplass er en forretningsmodell som involverer tre forskjellige grupper av interessenter som samhandler med hverandre gjennom plattformen: kjøpere, ...

Hva er en “User-generated content business model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “User-generated AI-amplified model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “Unbundler model”?

Unbundler er et begrep som brukes til å beskrive en forretningsmodell der et selskap leverer en spesifikk tjeneste eller et ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *