“Å skrive en forretningsplan kan være mye hardt arbeid, eller det kan være veldig moro. En effektiv plan kan hjelpe bedriften din til storhet. En dårlig kan føre deg ut av virksomheten. Ingen plan er som å be om å mislykkes før du i det hele tatt har begynt .
Ikke alle bedrifter trenger en forretningsplan på 200 sider. Men hver bedrift trenger å ha en ide om hvor de vil gå og hvordan de skal komme seg dit. Denne artikkelen dekker noen viktige innsikter i å skrive en forretningsplan som får virksomheten din dit du ønsker å være.
Den første fasen av enhver plan er ANALYSE. Du må ta en veldig objektiv titt på en rekke faktorer som kan påvirke virksomheten din. Det er mange faktorer å vurdere, men de to viktigste er konkurranse og ditt driftsmiljø.
La oss først se på konkurransen. Hver bedrift har konkurranse, selv om du tror produktet eller tjenesten din er unik. Hvordan er dette? Vel, det er ganske enkelt egentlig, folk har valg å ta. Det mest grunnleggende valget de tar i de fleste tilfeller er om de skal kjøpe det du tilbyr eller bare noe annet. For eksempel kan jeg kjøpe en spillkonsoll eller jeg kan kjøpe dagligvarer i stedet. Kunder har bare så mye penger tilgjengelig, så din første oppgave er å spørre deg selv hvordan konkurrentene mine er og kan jeg slå dem? Jo mer du forstår konkurrentene dine, jo mer kan du utvikle forretningsstrategien din om å være annerledes og utkonkurrere dem.
La oss nå se på driftsmiljøet. Dette er å forstå hvilke faktorer rundt ditt virksomhetsområde som sannsynligvis vil påvirke virksomhetens ytelse. For noen selskaper inkluderer dette å se seg rundt i verden, i andre tilfeller er det bare ditt lokale nabolag. Du må stille spørsmål som:
Hvordan går det med økonomien?
Hvordan er forbrukernes tillit?
Hvor er teknologien på vei i min bransje?
Etter å ha svart på alle spørsmålene må du bestemme deg for hvordan disse kan påvirke ytelsen din negativt eller positivt.
Nå vet du mer om konkurrentene og driftsmiljøet, er det på tide å sette seg noen MÅL. Det er dette du ønsker å oppnå i perioden din forretningsplan dekker. Det sies at gode mål er SMARTE. Det er spesifikt, målbart, oppnåelig, realistisk og målrettet. Her er et eksempel på et SMART-mål for en hypotetisk virksomhet.
“Ved slutten av dette året vil vi ha økt salget av produkt X med 7,5 % i forhold til året før.”
Du kan se hvor tydelig dette målet er. Det er mye lettere å oppnå høy ytelse med klare mål.
Nå må du skissere STRATEGIEN din. Hvordan skal du nå dine mål? Det er her markedsføringsplanen din ofte kommer inn, da den hjelper til med å beskrive programmene du vil kjøre for å oppnå ønsket(e) mål. For å fortsette eksemplet ovenfor kan strategien vår være å få distribusjon av produktet vårt i en ny stor detaljhandelskjede.
For å få strategien din til å fungere, må du allokere passende RESSURSER. Visse ting må gis for å nå målet ditt. Dette kan være dollar, mennesker, utstyr osv. Planen din må ha inkludert ressursene du tildeler og hvorfor du mener dette er tilstrekkelig for å få resultatet.
Hver forretningsplan har også noen PROSJEKSJONER. Dette er din grunnleggende økonomi som du planlegger å levere. Forventer du gevinst eller tap? Hvor mye?
Til slutt må du ta hensyn til BEHANDLINGER. Ting endres hele tiden, og planen din må vurdere disse mulighetene på forhånd. En god måte å gjøre dette på er å spørre Hva hvis?
Hva om en ny konkurrent kommer inn på markedet vårt?
Hva om en distributør fjerner produktet vårt?
Hva om rentene stiger?
Analysen din bør gi deg en ide om sannsynlige beredskaper. Det sparer mye stress hvis du har noen dokumenterte ideer for å håndtere dem før de blir et stort problem.
Å skrive en forretningsplan er aldri perfekt, planen er på papir og du opererer i den virkelige verden. Imidlertid kan en god plan virkelig veilede deg i riktig retning. Ta deg tid til å tenke ordentlig i å utarbeide planen din, og sørg fremfor alt for at du BRUKER PLANEN DIN!”
Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.
Var denne posten nyttig for deg?
Trykk på stjernene for å gi din score!
Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0
Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.
Siden du fant denne posten nyttig...
Følg oss på sosiale medier!
Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.