Faktorer ved kommunikasjonen

“Faktorer for kommunikasjonen er, i informasjonsteorien til ingeniøren og matematikeren Claude And Shannon og sosiologen Warren Weaver, (matematisk The Theory of Communication, Urban: The University of Illinois Press, 1949) de seks elementene som deltar i overføring av en melding eller informasjon. De er: kilde, sender, signal, støy, mottaker og adresser. Denne ordningen ble snart utvidet med flere elementer: sender, kode, melding, kanal, redundans, utsendt signal, mottatt signal, situasjon og kontekst Shannon var ansvarlig for de kuatifiserbare aspektene ved prosessen, mens Warren Weaver utvidet øst-skjemaet da han indikerte at kommunikasjonsproblemene kunne analyseres på tre nivåer: tekniker, semantisk (referert til betydningen og tolkningen av meldingen) og pragmatisk (på konsekvensene av kommunikasjonen i atferden til folket. Senere inntok kaliforniske etterforskere av High Wood School en svært kritisk posisjon med hensyn til denne modellen, som mente ikke var i stand til å inkludere det universelle komplekset av menneskelig kommunikasjon, en prosess fylt med interaksjoner. Watzlawick, Jackson og Beavin definerte i 1967 fem aksiomer for menneskelig kommunikasjon, hvorav vi la vekt på: 1) Det er umulig å ikke kommunisere. I det menneskelige samspillet har all oppførsel verdien av et budskap. Siden noconducta ikke eksisterer, kommuniserer vi alltid. 2) All kommunikasjon har et innholdsnivå (hva vi sier) og et relasjonsnivå (til hvem og hvordan vi sier det). Vi har ikke bare overført data, vi etablerer også en relasjon med samtalepartneren vår. 3) folk bruker så mye kommunikasjonen digital (språklige symboler og/eller skriftlige) som den analoge (nonverbale språk). Faktorene eller elementene som deltar i kommunikasjonen er, mer eller mindre, følgende: Kilden er informasjonen eller innholdet i grove trekk uten kodifisering for å bli overført i meldingen. For eksempel temperaturene i en værmelding. Senderen er elementet som tar og utdyper kilden i henhold til en kode for å overføre en melding utarbeidet ved hjelp av den samme. Tidens mann, for eksempel. Koden er settet med tegn og regler for kombinasjon av slike som tjener til å overføre en informasjon eller kilde i henhold til et forståelig eller dekoderbart symbolsystem for senderen og mottakeren. For eksempel systemet for måling av temperaturer som vi bruker i en værmelding: Celsius, Réaumur-skala, Fahrenheit … eller språket som brukes i en værmelding: det spanske, det engelske … Meldingen er informasjonen om kilden som allerede er utarbeidet og dannet ved hjelp av koden: værmeldingen som den forlater sendt ut. Det utsendte signalet er intensiteten til overføringen når den forlater senderen, alltid mer intens og mindre modifisert eller forvrengt enn det mottatte signalet. Kanalen er den gjennomsnittlige fysikeren gjennom når meldingen overføres: nervesystem, luft, mottak, vann… Støyen er alle elementer, psykisk fysiker eller, som et tap eller forvrengning i innholdet forårsaker eller former for meldingen: kanalens opasitet, svakhet i signalet, avstander, utmattelse av senderen, dårlig forståelse eller besittelse av koden, tvetydighet, døvhet, distraksjon, galskap, fordommer osv… Redundansen er den tilbakevendende repetisjonen av informasjon som er laget i meldingen for at endringene, forvrengningen og tapet av informasjon som forårsaker støyen ikke forårsaker en flukt med utmerket informasjon. Konteksten er kunnskapen om en rekke lingüísticas omstendigheter (tidligere meldinger til meldingen, nødvendig kunnskap om forutsetninger og data for intelección av meldingen) som skal ha budskapet for å kunne forstås nøyaktig. Situasjonen er den fysiske, midlertidige og romlige rammen, av ekstraspråklig karakter, der den kommunikative prosessen utvikles, og som noen ganger er avgjørende for å kunne tolke et budskap riktig. Samleren er at til det går budskapet skjebnebestemt, men at det nødvendigvis ikke trenger å være elementet som tyder det. Mottakeren er den som mottar og dechiffrerer til meldingen som er kodifisert av senderen ved å bruke den samme koden som den ble basert på hvis overføringen er ideell.”

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *