Fem smidige taktikker for å nøytralisere konflikter og forbedre kommunikasjonen

“Å bruke aktiv lytting gjennom en spat er det første grepet du kan ta for å dempe situasjonen og ta knekken på problemene som har dukket opp. Innse likevel at når folk føler sterkt om et problem, vil følelsene deres påvirke deres evne til å korrespondere og lytte. Det er derfor viktig å bruke en blanding av aktive og reflekterende lytteferdigheter. Her er fem metoder du kan bruke for å løse konflikter og forbedre effektiv kommunikasjon. 1. Fordømme problemet eller oppførselen, ikke personen. Ved å håndtere problemet eller oppførselen unngår du å angripe den andre personen. Hvis du “krangler”” med tenåringen din om et portforbud, hold deg til spørsmålet om portforbudet eller til hans handlinger med å bryte portforbudet. Ikke skur opp alle tidligere tabber eller refs ham for en “”gal gutt som ikke kan gjøre noe riktig.” Det er å angripe personen. Det vil skade selvtilliten hans og vil bare skape barrierer. Lytt til hva han har å dele og hold ham på sporet hvis han vandrer fra saken. Fortsett med aktiv lytting selv om den andre personen ikke gjør det. Din liberalitet med aktiv lytting vil bidra til å lindre en potensielt skadelig situasjon. 2. Forstå at hver person har verdi. Det er nesten upraktisk å observere aktiv eller reflektert lytting hvis du avviser høyttaleren som mindreverdig eller ubetydelig. Du trenger ikke være enig med ham, men det er avgjørende at du tar hensyn til hans rett til en annen mening og anerkjenner hans følelse av verdi. Finn noe dere to har til felles. Prøv å sette pris på hva den andre personen sier og hvorfor han føler det på en bestemt måte. 3. Sidesprang absolutt – rett/galt, dårlig/bra. Utsagn som “”du alltid”” eller “”du aldri”” er absolutter som hindrer kommunikasjon. En aktiv lytter vil sanse disse med en gang og motbevise med en uttalelse som “”Jeg hører deg si at jeg alltid gjør sånn og slik, men faktisk…”” Det samme gjelder utsagn som indikerer riktig/galt eller dårlig /god. Dette er ikke å si at det ikke er omstendigheter som er riktige eller gale, dårlige eller gode, men i en tvist er de fleste riktige/gale eller dårlige/gode situasjoner bare overdrivelser og sannheten er et sted midt i mellom. Altomfattende forenklinger polariserer en konflikt. Fokuset er da ikke på å ta knekken på vanskeligheten, men fokuset er i stedet på at hver part effektivt definerer sin personlige posisjon. 4. Formidle “”jeg føler””-meldinger i stedet for “”du””-meldinger. For eksempel, når du sier “”Du vet ikke hva du snakker om,”” sender du en “”du””-melding. En “”jeg””-melding vil være “”Jeg forstår ikke hva du diskuterer.”” “”du””-meldingen legger skylden på høyttaleren. “”Jeg””-meldingen klargjør din bekymring. Det samme er sant med tenåringen din. En “”jeg””-melding vil være “”Jeg bekymrer meg for deg når du ikke er hjemme ved portforbudet ditt,”” eller “”Når du kommer forbi portforbudet ditt, føler jeg at du med vilje håner meg.”” “”Jeg””-meldingen forteller den andre personen hvordan du føler om en stilling. “”Jeg””-meldingen er opptatt av problemet. “”du””-meldingen trakasserer personen. 5. Aktiver hjernen din og utsett følelsene dine. Dette er kanskje den mest prøvende av de fem teknikkene siden verbal splid av natur er emosjonell. Det endelige målet er å transformere den verbale konflikten til en dialog. Verbale rader er kontraproduktive når det gjelder å drive forretninger og dyrker absolutt ikke et harmonisk hjemmeliv. I stedet for å la følelsene dine ta overhånd, spør deg selv: “Hvordan kan jeg bidra til å løse dette problemet? Hvilken løsning er viktig for oss begge? Hva kan vi endre? Du må tøyle følelsene dine av hensyn til problemet. Lytt energisk og ikke-dømmende.”

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *