Hvordan finner jeg kompetanse til min Start-up?

Du er grunder, etter mye hardt arbeid har bedriften din har vokst, og du trenger mer kompetanse inn i bedriften din. En av de største utfordringene mange grundere jeg møter beskriver er å ansette noen. Når det å ansette noen er en såpass stor utgiftspost og det å ansette feil er en liten katastrofe for en liten grunderbedrift. Mange vet ikke hvor de skal starte.

Gründere mangler kompetanse på HR

Personlig så tror jeg start-ups og grunderbedrifter ofte sliter å med finne de rette ansatte. De har sin ekspertise på sine felt, ofte ekstremt dyktige mennesker som tar på seg alle roller i bedriften. Noe en ofte må gjøre som grunder. Men de færreste grundere har bakgrunn i HR, som i alle profesjoner så er ofte en profesjonell bedre på sitt felt. Ofte er det kombinasjonen av manglende kompetanse på HR, og at grunderen har så mange andre oppgaver. De dedikerer ikke av nok tid til oppgaven for å løse den godt nok. Ofte med tanken at en rekruttering er en quick fix.

Men hvordan finner du dem?

Det å leite etter talenter er en kunst og en vitenskap i seg selv, ikke bare det å kartlegge kompetanse tilpasset de rette behovene. Det er jo ganske åpenbart, selvom mange ikke helt klarer å matche behov de har mot kandidaters kompetanse. Det å finne talenter er en sånn type arbeid som det bare er å kaste seg inn i med skjorteermet brettet opp, om du ikke aktivt søker etter talent og bygger nettverk tilknyttet hva du enn driver med så kommer du ikke langt.

Når en skal finne kompetanse tenker en ofte at det er like lett som å bare tilby noen en jobb, her har du en jobb. Dette er lønna du får. Som om flinke folk står i kø for å få en jobb, det er jo de vi vil ha inn i bedriften vår. Noe mange ofte missforstår er at talenter, de har ofte mange muligheter. De er i jobb, har muligheter flere steder om de ikke er det. I en start- up eller grunderbedrift går ikke ting på skinner, det er en helt annen arbeidshverdag enn hva større og etablerte bedrifter kan tilby. De du må finne er de som har interesse og lidenskap for det du driver med i din grunderbedrift.

Hvordan starter du å lete etter talenter til din start-up – Mine 8 tips

  1. Hva trenger du? Et absolutt og åpenbart utgangspunkt er hva trenger du? Da vet du hva du skal lete etter.
  2. Få deg et godt system for å bygge en kontakt database/ system. Det finnes mange gode systemer for dette, men for en grunder bedrift så er nok noe så enkelt som et exel ark nok. Men ikke undervurder dette, du kommer ikke til å huske en brøkdel av de talentene du er i kontakt med, kontakt info, samtaler etc. Dette er viktig for å følge opp de neste punktene på lista.
  3. Bruk de rette kanalene. Finn de rette kanalene der du finner de talentene du søker. Såklart Linkedin, Google og andre åpenbare kanaler er en selvfølge. Men oppsøk miljøer der du finner den kompetansen du trenger. Skaff deg kjennskap til de rette søkeordene til hva du søker etter. Det er ikke alltid samme søkeord blir brukt av alle, bruk også synonymer.
  4. Finn måter å ta raske beslutninger på kontakter, profiler, informasjon du finner. Gå videre etter hva du trenger. Det du ikke ønsker er å sitter å bruke lang tid på analysere informasjon. Det finnes så mye data der ute at du ikke har mulighet til å bruke lang tid på alt. Ikke ta kontakt over enhver sko, vær litt kritisk til hvem du tilnærmer deg. Du skal følge opp dette også, det tar tid.
  5. Hold oversikt. Det å holde oversikt kandidater er viktig, ha et system. Er du i kontakt med noen før en logg på det, hva fant dere ut av, la du dem til på LinkedIn, sendte du dem en mail, hva er situasjonen til kandidaten etc. Det kan virke litt kynisk å bare putte folk, deres kompetanse, kontakt og en logg på mennesker. Men når du snakker med mange så må du ha et system på det som i alt annet. Om du selger produkter så har du jo verktøy for å håndtere kunder, det samme gjelder for kandidater.
  6. Følg opp. Får du kontakt med noen du har tilnærmet deg, så følg opp umiddelbart. Det er lett å tenke at det er du som har noe å tilby, så du kan ta deg tid. Sånn fungerer det ikke. Husk også å følge opp de du har kontaktet som ikke fikk noe mulighet videre hos deg. Ved å ikke gjøre dette kan skade ryktet ditt, så derfor tilnærm kun den menge kandidater du har mulighet til å følge opp.
  7. Referanser er viktigere enn du tror, få alltid referanser på de som kommer til punktet der du ønsker å ansette de. Det er så fort å tenke at du har fått et godt inntrykk av personen, at referanser bare vil ta tid, eller at en kvier seg litt for å ringe referanser. Det nytter ikke være sjenert når du skal rekruttere, ta deg tid til å ta en hyggelig telefon til referanser for å kvalitetsikre.
  8. Og til sist, fortsett å bygge nettverk selvom du ikke skal ansette. Bygg et konstruktivt nettverk konstant hele tiden, det er viktig for flere aspekter enn å finne talenter. Og du vet aldri når du trenger gode talenter, de er god å ha for hånd. En god rekruttering er ikke gjort i et skippertak av noe du umiddelbart har behov for.

Da er rutinene på plass. Men du spør deg sikkert, hva skal jeg se etter?

Å rekruttere for start- ups og grunderbedrifter handler også mer om å putte deg selv i en posisjon som tiltrekker. Å være den bedriften som tiltrekker og få folk til å syntes det du driver med er spennende. Som en grunder kan du ikke tilby de faste gode og trygge rammene større bedrifter tilbyr, der ting går på skinner og rutiner er innarbeidet. Du tilbyr noe annet, og du ønsker folk som ønsker dette. Som er sultne og spente på å dra i samme retningen som deg som grunder, med deg. Det rette talentet finner du ikke bare ved å gjøre et enkelt søk på LinkedIn. En rekruttering er krevende, og kanskje også mer krevende for en grunderbedrift. De du søker finner du ved å konstant bygge nettverket ditt, søke etter talent overalt, være aktiv og rutinert. Kanskje du finner et talent som føler de er på feil sted, kanskje du finner noen som brenner for det du driver med. Det å leite etter disse diamantene er nøkkelen til en god rekruttering.

Husk at bedriften din er de menneskene og den kompetansen den sitter med. Om du ikke kan hyre de menneskene du trenger, så er det en stor sjanse for at din start-up ikke vil lykkes.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 5 / 5. Antall tilbakemeldinger: 10

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

Hva er en “Platform-agnostic model”?

En plattform-agnostisk modell er en type maskinlæringsmodell som er designet for å kunne kjøre på hvilken som helst maskinvare- eller ...

Hva er en “Platform business model”?

En plattform forretningsmodell refererer til en type forretningsmodell der et selskap oppretter en plattform som gjør det mulig for flere ...

Hva er en “Privacy as an innovative business model”?

Personvern som en innovativ forretningsmodell refererer til bruk av personvern som en differensierer på markedet. I denne modellen blir et ...

Hva er en “Razor and blade revenue model”?

Razor and Blade Revenue Model er en forretningsstrategi der et selskap selger et produkt til en lav pris eller til ...

Hva er en “Real-time insurance business model”?

I en sanntidsforsikringsmodell utstedes og aktiveres forsikringer umiddelbart etter kjøp, snarere enn etter en ventetid eller ved forekomst av en ...

Hva er en “Self-serving model”?

En selvbetjenende modell er en type maskinlæringsmodell som er opplært til å optimalisere en spesifikk beregning eller mål som er ...

Hva er en “Space-as-a-service model”?

Space-as-a-Service er en forretningsmodell der selskaper tilbyr tilgang til rombaserte eiendeler, for eksempel satellitter eller lanseringskjøretøyer, på et abonnement eller ...

Hva er en “Subscription-based business model”?

En abonnementsbasert forretningsmodell er en type forretningsmodell der en kunde betaler en vanlig avgift, vanligvis på månedlig eller årlig basis, ...

Hva er en “Three-sided marketplace model”?

En tresidig markedsplass er en forretningsmodell som involverer tre forskjellige grupper av interessenter som samhandler med hverandre gjennom plattformen: kjøpere, ...

Hva er en “User-generated content business model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “User-generated AI-amplified model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “Unbundler model”?

Unbundler er et begrep som brukes til å beskrive en forretningsmodell der et selskap leverer en spesifikk tjeneste eller et ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *