Hvordan være synlig på LinkedIn?

Som jeg har nevnt et par ganger nå, så er LinkedIn for de fleste å gjøre seg selv, og det en driver med synlig i et profesjonelt nettverk. Jeg har laget et par raske poster på ulike ting som forhåpentligvis hjelper litt i riktig retning på ulike felt. 

Men for å bli synlig på LinkedIn holder det ikke bare å lage seg en fin profil her på LinkedIn. Du må faktisk bruke profilen til noe, for å generere trafikk til deg selv, og det du driver med. Et tips er å la det bli en vane å bruke konstruktive, og godt planlagte 10- 15 min hver dag. Det er ikke sånn at du skal henge rundt her på LinkedIn. Om du ikke vil lese noe, eller svare på meldinger eller respons du får. Lag deg en strategi og sett av så lite tid hver dag for å skape synlighet for deg selv og/ eller bedriften din.

Den beste måten å gjøre seg selv synlig

Som jeg har nevnt tidligere så er det i de færreste sin interesse å være synlig for alle. De du ønsker å være synlig for her på LinkedIn, er de som kan være interessert i den aktiviteten du foretar deg. For mange er for eksempel det å lage seg en liten “salgs funnel” her på LinkedIn aktuelt, kanskje gjennom for eksempel aktivitet eller markedsføring. Om du er arbeidssøker så vil du gjøre deg synlig for beslutningstakere innen den bransjen du søker jobb.

Jeg har nevnt tidligere hvordan du bygger nettverk, og hvem du vil ha i nettverket ditt her på LinkedIn. Du vil ha de som er relevant for deg i nettverket ditt.

Den beste måten å bli synlig på her på LinkedIn er å bli med på kommunikasjonen med nettverket ditt her på LinkedIn. Ved å gi tilbakemeldinger til nettverket ditt på poster, spørsmål, aktivitet i grupper med mer. Bli med på diskusjoner som oppstår, på relevante grupper, relevante poster fra både person profiler og bedrift sider. Allier deg med andre for å skape diskusjoner på LinkedIn. Bruk nettverket ditt til å skape ekte relasjoner med andre.

4 måter å engasjere seg

De fleste er ofte litt beskjedne her på LinkedIn i starten. Det er jo tross alt din profesjonelle side du skal vise her, ikke alle er like komfortable med det. Som du sikkert har lagt merke til så får en ofte flere likes på et kattebilde på facebook, enn på et relevant og profesjonelt innhold her på LinkedIn. Dette selvom mange poster har tusenvis av “views” eller artikler har hundrevis av lesere. De fleste er bare litt mer tilbaketrukket her på Likedan, til hva de ønsker å assosiere seg med. Og det er naturlig, men et råd er å prøve å komme seg videre fra det.

  1. “Like”

Vi starter ofte med å forsiktig «like» de ulike relevante tingene vi ser. Ofte litt forsiktig, der noen blir mer aktive på dette etterhvert. Det å like er det minst effektive og kanskje en litt lat tilnærmingen til å bli synlig. Det er kanskje en uvane vi har fra andre sosial medier å bare like. Aktiviteten i feeden din bli oppdatert, og andre ser kanskje at du likte en artikkel om du har flaks. Det er ikke direkte å engasjere seg i nettverket sitt, eller bransjen sin på LinkedIn. Selvom det er super god start. Noen er selvsagt ikke så engasjert i LinkedIn, og bare liker fordi de faktisk likte det de leste. Uten å bry seg så mye mer om det.

2. Kommentere

Etterhvert som en begynner å bli litt trygg på seg selv her på LinkedIn, da begynner en ofte å kommentere på ulike poster andre gjør. Ofte kan en takke personen for å dele, gi en tilbakemelding, delta i en samtale dersom det er en samtale som har utartet seg. Du kan spørre forfatteren spørsmål dersom du lurer på noe. Men viktige av alt, du kan legge til mer verdi til samtalen ved å legge til din egen kunnskap og erfaring. 

► Hvorfor å kommentere på poster og artikler på linkedin er bra for deg? < Les mer… >

► 5 tip til å velge de beste Linkedin postene å kommentere på < Les mer… >

Du kan til og med gjøre alle på en gang, og dine kommentarer trenger ikke være noe refleksjon av dyp innsikt eller «aha moment». Det holder i massevis at det er en hyggelig post, med noen sekunders refleksjon før du trykker på avtrekkeren. Kommentarene dine kan også invitere til samtale. Noe som gjør deg synlig, ikke bare for forfatteren, men også for publikum, ditt nettverk og forfatterens nettverk. Og du ønsker jo at andre skal gå inn på profilen din for å se hvem du er, og hva du driver med.

3. Dele poster

I likhet med å kommentere, så er det å dele på lik linje. Da har en nådd et komfortnivå på LinkedIn som tilsier at en tørr å vise hva en engasjerer seg i. Dette er de første stegetene til å «dele verdi» med nettverket ditt. 

Når du deler andres post, da sier du ikke bare at du «likte” posten. Men du mener det er såpass relevant at du ønsker å dele det med nettverket ditt. Du deler da enkelt verdi med nettverket ditt, samtidig som du gjør deg synlig. Og det er jo kanskje mye relevant du kan dele, om du bare følger de rette menneskene. Og vet hvor du finner ting å dele. Du skaper også en relasjon til forfatteren av det som ble postet, de som poster her på LinkedIn legger merke til sånt.

4. Skrive poster og artikler

For de viderekommende som har blitt litt trygge på LinkedIn, og har kommet over den kneika at «det er faktisk ikke så farlig» og «folk kunne faktisk ikke brydd seg mindre» om du skulle finne på å gjøre noe galt. Da vet man at du skal gjøre ganske mye for å få noe som helst oppmerksomhet her, både positiv og negativ. Det tar litt jobb over tid. Så det er ikke så mye gærne du kan få gjort så lenge du følger normale normer, og er hyggelig mot alle. Det er jo en betryggende følelse for mange.

Uansett så er dette det siste steget til å engasjere seg. Det er her du virkelig kan gjøre en forskjell her LinkedIn. Og det er dette LinkedIn som content verktøy handler om. Det å lage sitt eget content, dele verdi som forhåpentligvis engasjerer andre. Og kan brukes til ditt formål videre for å oppnå det du ønsker her på LinkedIn.

Uansett prøv å tenke tanken at du skal gi, Det å like, kommentere og dele koster så lite. Og er av stor verdi for deg, men også av verdi for andre. Og du vil få 10 ganger så mye igjen, når andre begynner å kjenne deg igjen som noe positivt her på LinkedIn.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 5 / 5. Antall tilbakemeldinger: 3

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

Hva er en “Platform-agnostic model”?

En plattform-agnostisk modell er en type maskinlæringsmodell som er designet for å kunne kjøre på hvilken som helst maskinvare- eller ...

Hva er en “Platform business model”?

En plattform forretningsmodell refererer til en type forretningsmodell der et selskap oppretter en plattform som gjør det mulig for flere ...

Hva er en “Privacy as an innovative business model”?

Personvern som en innovativ forretningsmodell refererer til bruk av personvern som en differensierer på markedet. I denne modellen blir et ...

Hva er en “Razor and blade revenue model”?

Razor and Blade Revenue Model er en forretningsstrategi der et selskap selger et produkt til en lav pris eller til ...

Hva er en “Real-time insurance business model”?

I en sanntidsforsikringsmodell utstedes og aktiveres forsikringer umiddelbart etter kjøp, snarere enn etter en ventetid eller ved forekomst av en ...

Hva er en “Self-serving model”?

En selvbetjenende modell er en type maskinlæringsmodell som er opplært til å optimalisere en spesifikk beregning eller mål som er ...

Hva er en “Space-as-a-service model”?

Space-as-a-Service er en forretningsmodell der selskaper tilbyr tilgang til rombaserte eiendeler, for eksempel satellitter eller lanseringskjøretøyer, på et abonnement eller ...

Hva er en “Subscription-based business model”?

En abonnementsbasert forretningsmodell er en type forretningsmodell der en kunde betaler en vanlig avgift, vanligvis på månedlig eller årlig basis, ...

Hva er en “Three-sided marketplace model”?

En tresidig markedsplass er en forretningsmodell som involverer tre forskjellige grupper av interessenter som samhandler med hverandre gjennom plattformen: kjøpere, ...

Hva er en “User-generated content business model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “User-generated AI-amplified model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “Unbundler model”?

Unbundler er et begrep som brukes til å beskrive en forretningsmodell der et selskap leverer en spesifikk tjeneste eller et ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *