Hvorfor de fleste lederutviklingsarbeid mislykkes

Tom ble sett på som en fremadstormende leder i organisasjonen. Folk som jobbet for ham likte og respekterte ham. Og de i seniorledelse så potensialet hans, så han skulle delta på selskapets lederutviklingsverksted. Tom var i ekstase! Han elsket organisasjonen og ønsket å rykke opp og bidra så mye han kunne. Han så denne muligheten som et positivt skritt i den utviklingen. I tillegg hadde han noen utfordringer i jobben sin som han håpet han kunne lære å takle mer vellykket. Etter at han fant ut at han skulle delta, hørte ikke Tom mye mer om treningen før omtrent en uke før den begynte. E-posten ga ham alle detaljene, og han var spent på nytt. Spent, altså helt til han så på kalenderen sin og så hvor mye han måtte gjøre. Fordi opplæringen betydde så mye for ham, var han fast bestemt på å være fokusert mens han var der, så han jobbet hardt for å få med seg prosjektene sine før han dro til verkstedet. Tom elsket verkstedet! Tilretteleggeren var flott, innholdet var nyttig, og maten var til og med god! Han var så motivert av de nye ideene og menneskene han møtte. Han fikk selvtillit da de praktiserte noen av tingene de lærte. Som en del av programmet bygde han en handlingsplan. Han forlot de to dagene helt overveldet av hva han hadde lært og hvordan han ville være i stand til å bruke det. Etter verkstedet Tom våknet neste morgen og gjennomgikk handlingsplanen sin. Han var spent fordi han visste hva han ville gjøre for å bli en bedre leder, fra og med i dag. Så kom Tom tilbake på jobb. Da han fyrte opp datamaskinen, sjekket han telefonsvareren. 23 meldinger. Hjertet hans sank litt. Mens han lyttet til meldingene, tok notater ved behov om de neste trinnene hans, åpnet han e-posten og fant et enda mer deprimerende syn. 91 e-poster. Et raskt blikk fant ut at det var lite lo der – det var ikke 20 seriøse e-poster og en haug med lesing eller vitser, det var hele 91 e-poster å lese, jobbe gjennom, svare på og handle på. Etter å ha fått en kopp kaffe, gikk Tom for å hilse på teamet sitt. Dette tok en stund fordi de hadde spørsmål og ting de ønsket å snakke med ham om – noe som var helt naturlig siden han hadde vært uten lommebok i to dager. Ved 09:15 var han tilbake ved skrivebordet sitt, klar til å takle alle meldingene – inkludert de 7 nye e-postene som hadde kommet inn mens han var ute. Ved 03.00-tiden hadde han stort sett glemt handlingsplanen sin – han husket den først da han så den i kofferten. Han tok den ut og så vemodig på den. Han var fortsatt forpliktet til å jobbe med disse elementene, men de måtte vente, neste prosjektmøte var hele dagen i morgen. . . Gjennomgang av situasjonen Kanskje situasjonen ovenfor høres kjent ut for deg. Det som er skrevet opp til “Etter workshopen”-overskriften ser bra ut situasjon: en villig elev, et godt designet verksted, og en person som går begeistret over handlingsplanen sin. Denne historien kan være litt for rosenrød – riktignok vil ikke alle som deltar på trening være like begeistret og motivert som George, men til syvende og sist spiller det ingen rolle – fordi en svært motivert person som Tom vil ikke få like mye fra denne innsatsen som han kunne eller vil. Hvorfor? For mens de fleste lederutviklingsprogrammer fokuserer på å utvikle et flott treningsprogram, er det en liten del av den totale sannsynligheten for suksess. Du skjønner, trening er en begivenhet, men læring (inkludert lederutvikling) er en prosess. Vi lærer ikke viktige, komplekse livsferdigheter på et kort øyeblikk. På et øyeblikk kan vi få et innblikk, et aha og en inspirasjon. I et arrangement kan vi få ideer, tilnærminger, sjekklister og kunnskap. Men ferdigheter kommer til oss over tid – ikke i et enkelt treningskurs (uansett hvor godt det er designet eller hvor fantastisk treneren er). Ferdigheter kommer med øvelse og bruk. Lederutvikling er en prosess, og så lenge denne innsatsen ser ut som hendelser, vil avkastningen på disse investeringene aldri være høy. Det kan skrives mye om spesifikke ting som kan gjøres for å gjøre prosessen mer effektiv, men du kan starte uten den listen med ideer. Les historien over på nytt. Koble det til situasjonen din, og tenk deretter på to ting du kan gjøre for å gjøre lederutviklingsprosessen din (enten for deg selv eller organisasjonen) mer vellykket.

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *