Hvorfor du ikke bare må lære hele tiden når du starter et selskap

Mange opplever det som svært fristende å bare lære seg nye ting hele tiden. Det oppleves som en form for mestring når en lærer noe nytt. En stor feil med det er at en ofte lærer alt mulig som ikke er nødvendig å lære seg.

På den måten så får en ofte en mestringsfølelse som hindrer en fra å gjøre de tingene som faktisk vil gjøre en forskjell i den retningen en jobber mot.

Så ved misforstå det at en er nødt til å lære noe hele tiden, og det å blande det å ha et “growth mindset” med at en her tiden skal lære noe. Så vil det i stor grad hindre vekt i den retningen en ønsker. En kan kalle det en ekte latskap, siden en hele tiden jakter på den “aha” følelsen, men implementerer ikke det en lærer. På den måten så blir læringen en del av det å kun gjøre det en føler en mestrer. Det er ikke noe særlig annerledes enn det å se på en film. Fordi det som faktisk kreves er at en bruker det en har lært til å komme nærmere de melene en har.

Ideen er at en skal lære noe hele tiden, men i den retningen en jobber i. For å kunne gjøre det, så er det viktig å ha en plan for hva en er nødt til å lære seg i tråd med det en ønsker å implementere. Det er viktig å identifisere hva som skal til av kunnskap, hva som er “best practice”, hva som er “metaene” i den retningen en jobber. Og bite i det, mye av det du er nødt til å lære vil ikke alltid være like inspirerende.

Startup råd – Hvorfor ikke lære hele tiden

I det korte klippet over vil du se Tim Hoiseth forklare nettop denne problemstillingen mange som starter eget selskap har tilknyttet det å lære.

Det er ikke alltid like lett å vite hva en skal lære seg for å få til det en ønsker. Men et godt sted å starte er å identifisere det som skal til for å løse de konkrete problemene for å oppnå det en ønsker.

I en startup så kan det lønne seg å bruke Hoiseth Canvas til å planlegge hva en burde lære seg i de ulike elementene som skal til for å få til en bærekraftig bedrift.

Et annet godt råd er å bruke vår store startup guide til å se på alle de andre elementene du burde se på for å få bedriften din til å fungere optimalt.

På disse to guidene vil du enklere kunne identifisere hva som faktisk skal til og hva du er nødt til å lære deg i din situasjon, for å få ideen din til å bli en bedrift.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 5 / 5. Antall tilbakemeldinger: 321

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

Hva er en “Platform-agnostic model”?

En plattform-agnostisk modell er en type maskinlæringsmodell som er designet for å kunne kjøre på hvilken som helst maskinvare- eller ...

Hva er en “Platform business model”?

En plattform forretningsmodell refererer til en type forretningsmodell der et selskap oppretter en plattform som gjør det mulig for flere ...

Hva er en “Privacy as an innovative business model”?

Personvern som en innovativ forretningsmodell refererer til bruk av personvern som en differensierer på markedet. I denne modellen blir et ...

Hva er en “Razor and blade revenue model”?

Razor and Blade Revenue Model er en forretningsstrategi der et selskap selger et produkt til en lav pris eller til ...

Hva er en “Real-time insurance business model”?

I en sanntidsforsikringsmodell utstedes og aktiveres forsikringer umiddelbart etter kjøp, snarere enn etter en ventetid eller ved forekomst av en ...

Hva er en “Self-serving model”?

En selvbetjenende modell er en type maskinlæringsmodell som er opplært til å optimalisere en spesifikk beregning eller mål som er ...

Hva er en “Space-as-a-service model”?

Space-as-a-Service er en forretningsmodell der selskaper tilbyr tilgang til rombaserte eiendeler, for eksempel satellitter eller lanseringskjøretøyer, på et abonnement eller ...

Hva er en “Subscription-based business model”?

En abonnementsbasert forretningsmodell er en type forretningsmodell der en kunde betaler en vanlig avgift, vanligvis på månedlig eller årlig basis, ...

Hva er en “Three-sided marketplace model”?

En tresidig markedsplass er en forretningsmodell som involverer tre forskjellige grupper av interessenter som samhandler med hverandre gjennom plattformen: kjøpere, ...

Hva er en “User-generated content business model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “User-generated AI-amplified model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “Unbundler model”?

Unbundler er et begrep som brukes til å beskrive en forretningsmodell der et selskap leverer en spesifikk tjeneste eller et ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *