Hvorfor vi frykter å selge … og hvordan du kan overvinne det

“Så, du har satt opp virksomheten din, fått skrevet ut alt brevpapiret ditt, fått orden på lokalene og kontoret, og nå må du komme deg ut og … selge! Plutselig blir du kaldsvette, men du holder ut, tar telefonen eller henvend deg til din første kunde og alt går fryktelig galt! Dette gjør deg virkelig klar for den neste! Frykten for å selge er noe som de fleste førstegangsbedriftseiere lider av. Å selge er ikke noe vi blir undervist på skolen eller vist av foreldrene våre (med mindre du er fordypet i virksomhet fra en tidligere alder!), og derfor er hele prosessen fremmed for oss. I denne artikkelen skal vi se på nøyaktig hvorfor vi har denne frykten for å selge og hva du kan gjøre for å overvinne den. Hva er frykt? Men først og fremst hva er “frykt”? En god definisjon jeg har hørt er at frykt står for Fogså Ebevis Aopptreden Real. Det oppsummerer egentlig hva frykt er – sinnet vårt har samlet alle disse bevisene for å støtte opp om vår indre tvil. Disse bevisene er vanligvis falske, men for vårt bevisste sinn virker det ekte og oversettes derfor til frykt! På slutten av dagen er frykten vår hovedsakelig tanker, og det er det! Når frykten vår tar tak i oss finner vi alle unnskyldninger under solen for ikke å gjøre noe for å få et salg – «Jeg ringer igjen fordi det er for tidlig/lunsjtid/for sent», «Jeg vil ikke nærme meg dem nå; de ser ikke i godt humør ut», «Jeg har en følelse av at det ikke er riktig tidspunkt å ta kontakt – kanskje neste uke.» Høres kjent ut? Med disse “blokkeringene” i veien, vil bedriften din aldri ta av! Dette er grunnen til at du må overvinne den frykten. Men hva er vår viktigste frykt når det kommer til salg, og hvordan kan de overvinnes? Frykt for å mislykkes Utvilsomt øverst på listen for første gang (og noen erfarne selgere!) er frykten for å mislykkes. Vi liker aldri å mislykkes, spesielt i et suksessorientert miljø. Når vi gjør det, gjør det oppgaven enda vanskeligere neste gang. På skolen lærer vi å frykte å mislykkes (husker du alle de testene da resultatene ble lest opp for hele klassen å høre?), og dette forblir med oss ​​i vårt voksne liv. Suksess har en dødelig fiende, og det er frykten for å mislykkes! Men ikke vær som Homer Simpson da han prøvde å trøste sønnen Bart som hadde mislyktes i sitt forsøk på å bli klassepresident, “Du prøvde og du mislyktes. Lærdommen er … aldri prøv.” Så, hva kan du gjøre for å overvinne frykten for å mislykkes? Poenget er at du trenger en bunnsolid positiv holdning. Du må ha en indre stemme som kontinuerlig presser deg til neste prospekt og sier: “Kom igjen, la oss finne den som skal si ja!” Svikt må sees på som en læringsmulighet. I hver fiasko er det en mengde informasjon som neste gang kan peke deg i retning av bedre suksess. James Dyson, oppfinneren av den revolusjonerende støvsugeren, oppsummerte behovet for en positiv holdning, da han sa: «Suksess består av 99 % feil. Du oppmuntrer deg selv og fortsetter som en full optimist.» Bildeskrekk Vi har alle bildet av en vellykket selger – selvsikker, godt kledd, god kommunikator, kunnskapsrik. Vi er vår egen verste kritiker og vi ser raskt de antatte feilene i karakterene våre, som enten ikke er der, eller er så små at folk flest ikke kan oppdage dem. Likevel lar vi vårt dårlige selvbilde trekke oss ned. Vi overbeviser oss selv om at vi ikke kan selge. Med mindre du er trygg på din egen evne til å selge, er oppgaven dobbelt så vanskelig. Husk at du ikke er født med selvtillit – det er noe vi lærer! Ikke alle har grenseløs selvtillit. Når du starter i næringslivet, er det noen ganger en nagende tvil om at du kan ha bitt av mer enn du kan tygge. Denne indre tvilen ødelegger selvtilliten din og snart har du et dårlig selvbilde, noe som gjenspeiles i salgsargumentet ditt. For å være en vellykket selger må du ha et sterkt selvbilde. Følg disse trinnene for å forbedre ditt selvbilde: • Skriv ned egenskapene du mener en vellykket selger bør ha. Prøv å begrense listen til 4 eller 5 nøkkelkvaliteter • Finn et rolig sted og slapp av i kropp og sinn med dyp og jevn pust • Når du er helt avslappet, gjengi de sterke selvbildeegenskapene du identifiserte tidligere • Se for deg eller visualiser at du har hver av disse egenskapene. Se for deg hvordan du ser ut nå som du har disse egenskapene. Se hvor vellykket du er, hvordan du ser ut og bilen du kjører, hvor du bor • Gjenta for deg selv at du antar hver av disse egenskapene og blir en bedre person for hver dag som går Gjenta denne øvelsen først om morgenen og siste om natten, og du vil snart oppdage at selvbildet ditt og selvtilliten øker! Frykt for avvisning Ingen liker å høre ordet “Nei”! Frykten for avvisning er en annen stor snublestein som noen mennesker må overvinne når de selger. Noen ganger er frykten for avvisning er så stor at hele salgspresentasjonen deres kommer i skyggen. Underbevisstheten deres sier «Hvorfor gidder du? Du vet at de kommer til å si nei!» Presentasjonen blir enda verre; ord mumles og produktegenskaper er glemt. Resultatet? De får et “nei”! Å høre svaret “Nei” er ikke en stor motivator! Den viktigste måten å håndtere avvisning på er bare å akseptere at det skjer. Prøv å omforme ethvert avslag du får ved å si til deg selv at det er kunden som taper, ikke du. Gå bort med et selvtilfreds smil om munnen og minn deg selv på at du er ett skritt nærmere noen som vil si “Ja”. Frykt for produktkunnskap Vellykket salg kan bare oppnås hvis du kjenner produktet eller tjenesten ut og inn. Hvis du ikke kjenner alle funksjonene og fordelene, hvordan kan du noen gang håpe å overtale noen om at produktet ditt kan løse alle problemene deres? Du kan ha hatt en dårlig opplevelse der en kunde fremhevet din mangel på kunnskap, men av en eller annen grunn har du ikke gjort det riktig. Underbevisstheten din fortsetter å gjenkjenne denne svakheten og gjør det den kan for å sabotere dine fremtidige presentasjoner! Mangel på dybdekunnskap om produktet eller tjenesten din finner raskt veien til en dårlig presentasjon. Det er bare én løsning … og det er å lære! Absorber deg selv i produktet. Forstå alle funksjonene og fordelene, slik at du trygt kan snakke om alle aspekter av tilbudet ditt. Å forvise denne frykten er en av de enkle å rette opp. Frykt for kritikk Ingen liker å bli kritisert for det de gjør! Vi kan gjøre noe etter beste evne, men selvtilliten vår forsvinner snart når noen kritiserer vår salgsstil eller produkt. Dette henger sammen med frykten for et dårlig selvbilde. Hvis du har et lavt selvbilde, kan kritikk skade enda mer. På den annen side kan mennesker med et høyt selvbilde vanligvis hoppe tilbake fra en kritisk kommentar. Hvis du utfører øvelsene for å forbedre selvbildet ditt, vil også evnen til å ta kritikk bli bedre. Bestem deg for å se på kritikk mer som tilbakemelding enn et direkte angrep på deg. Det er vanligvis et element av sannhet i de fleste kritiske kommentarer, og det er viktig at du benytter anledningen til å lære og endre. Frykt for presentasjoner Du er kanskje klar over at presentasjonsferdighetene dine lar mye å være ønsket! Salgsarrangementet ditt kan være overalt og mangle noen reell struktur, noe som resulterer i en manglende evne til å få kunden til å forplikte seg. Din mangel på selvtillit viser seg raskt og kunden går av gårde med lommeboken godt i lomma. Denne frykten koker helt ned til mangel på trening. Hvis du kan oppdage denne svakheten eller frykten, så er du halvveis. Mange selgere vet ikke engang at de har et treningsproblem! Presentasjonsfrykten kan skyldes mangel på struktur rundt salgsprosessen. Skriv en grunnleggende oversikt over hvordan du ønsker at et perfekt salgsargument skal gå. Forbered et manus til de viktigste delene av presentasjonen og øv, øv, øv! Hvorfor ikke be noen hjelpe deg med å rollespille en salgspresentasjon? Dette vil gi deg muligheten til å gjøre alle feilene du ønsker, men i et risikofritt miljø! Du bør også besøke ditt lokale Business Link-kontor og se hvilke kurs de kjører om salgsferdigheter. Se opp for bøker og kassetter om effektivt salg. Alle disse handlingene vil bidra til å forbedre din selvtillit og resultere i en mer profesjonell salgspresentasjon. Salg trenger ikke å være en fryktelig opplevelse! Hvis du har den rette holdningen, en sterk selvtillit, en full forståelse av produktet ditt og mye øvelse, så har du ingenting å frykte. Så ta en titt på hver av disse fryktene og legg en plan for å takle dem i dag!”

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *