Sterkt, positivt teamarbeid er definert av en leder som har en visjon og evnen til å inspirere teamet sitt til å jobbe mot realiseringen av denne visjonen.
Lederen er ikke i det minste truet av ekspertisen og mangfoldet til teamet sitt. Snarere engasjerer en god teamleder sine lagkamerater i en diskusjon om hvordan kvalitet ser ut, hva som trengs for å utføre og fullføre jobben, og gir teammedlemmene mulighet til å alltid strebe etter kvalitetsforbedring.
La oss dele alt dette ned i komponentene. Den første er en klart definert leder. Jeg tror hvert lag må ha en leder. Det må være noen som har ansvaret og tar de endelige avgjørelsene.
Teammedlemmer kan bytte på å være leder så lenge alle er tydelige på hvem lederen er på en gitt dag. En annen variant av dette temaet er å ha visse personer som leder for prosjekter som er innenfor deres ekspertiseområde. Men i alle hendelser kan det ikke være noen tvil blant lagkamerater hvem som er leder for den dagen eller prosjektet.
Lederen må ha en visjon. Dette ligner på Coveys andre vane, “Begynn med slutten i tankene.” En sann leder skaper sluttproduktet to ganger — en gang mentalitet og deretter i sin faktiske form. Det er umulig å lede mot et uklart syn. Folk blir rett og slett ikke inspirert til å følge usikkerhet.
Å ha visjonen er ikke nok til å inspirere lagkamerater til å strebe mot det samme målet. En god teamleder vet hvordan han kan hjelpe hver lagkamerat med å se hvordan sluttproduktet eller tjenesten vil være nyttig, og nøyaktig hva deres individuelle bidrag er mot det målet.
Hvordan bidrar vaktmesteren til fansens glede ved en profesjonell baseballkamp? Ved å gi en ren og ryddig baderomsopplevelse — det er hvordan. Hvis vaktmesteren ser på seg selv som et kritisk tannhjul i det store bildet og han får positiv anerkjennelse for det, er det mer sannsynlig at han utfører jobben sin med entusiasme.
En annen del av det å kunne inspirere sine lagkamerater er å ha et klart definert oppdrag som alle, helst, har vært med på å utvikle, men hvis ikke, kan i det minste teammedlemmer gå med på det tidligere etablerte teamoppdraget.
Dette blir viktig i tider med konflikt mellom teammedlemmer. Når det er en tvist som skal løses, er det nyttig å ha en allerede etablert måte å måle løsningen på. Løsninger holdes alltid opp mot oppdraget og om det vil flytte teamet nærmere eller lenger fra det endelige målet.
Den andre fordelen med å ha et oppdrag som er blitt enige om av alle teammedlemmer, er at det kan styrke samarbeidet. Noe av det vanskeligste å klare på et lag er et individuelt ego. Det kan være småsjalusier og en konkurranseånd som kan drepe samarbeidet til det beste laget. Oppdragserklæringen er en måte å minimere dette potensialet for katastrofe.
Oppdraget forblir fokus som alt annet sammenlignes med. En persons handling er enten nyttig eller skadelig for oppdraget og håndteres deretter. Gruppens mål må alltid plasseres over ethvert individs ønsker eller ego. Sjalusi og ryggstikking har ingen nyttig plass på et lag.
En god leder er på ingen måte truet av ekspertisen og mangfoldet til teamet hans eller hennes. De beste lederne søker alltid informasjon fra frontlinjefolkene som utfører selve arbeidet. Uten informasjon fra teammedlemmer, er lederens hender bundet bak ryggen hans eller hennes.
Det er også avgjørende å bruke teammedlemmer i sine kompetanseområder. Ledere kan ikke vite alt om alt. Det vil være teammedlemmer som har ferdigheter og evner som overgår lederens på visse områder. En god leder vil be om hjelp når det er fornuftig.
Dette er også en tid for å verdsette mangfold. Å ha et team bestående av mennesker som alle gjør de samme jobbene på omtrent samme måte har egentlig ingen verdi. En person kan lettere gjøre jobben enn å sette sammen et homogent team.
Verdien av et lag kommer fra dets heterogenitet. Å få tilbakemeldinger og forslag fra folk som gjør ting annerledes er det som vil vekke kreativiteten og genialiteten til teamet. Det er dette masterminding handler om. Ta del i rikdommen som allerede er der.
Til slutt, en god leder holder listen høyt. Han eller hun ber ikke laget sitt om å være gjennomsnittlig eller middelmådig. Gjennomsnittlig og middelmådig kan enkelt erstattes. Lederen ber teamet sitt om å gjøre sitt aller beste i fellesskap, og når de er ferdige, ber lederen dem om å alltid strebe etter kontinuerlig forbedring. Arbeidet blir aldri gjort. Teamet bør alltid evaluere hva som er implementert og være komfortabel med å komme med forslag til måter å gjøre det enda bedre på.
Tidligere har jeg nevnt at en god leder styrker lagkameratene sine. Å skape et behovstilfredsstillende miljø gjør dette. Teammedlemmer må komme overens og vite at lederen og selskapet har deres beste for øye. De skal føle seg viktige, lyttet til og respektert. De må ha frihet til å ta valg innenfor rammen av oppgavene deres, og de må ha det gøy i arbeidet sitt.
Det er også avgjørende for teammedlemmer å føle seg trygge. Dette betyr at de ikke er redde på noen måte. Teamlederen er avgjørende for å fremme dette miljøet for å styrke hele teamet.
Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.
Var denne posten nyttig for deg?
Trykk på stjernene for å gi din score!
Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0
Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.
Siden du fant denne posten nyttig...
Følg oss på sosiale medier!
Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.