Lytteferdigheter: Praktiske trinn for å lytte effektivt

“Kommunikasjonsprosessen Kommunikasjon er definert som en prosess der informasjon utveksles mellom individer gjennom et felles system av symboler, tegn eller atferd. Menneskelig kommunikasjon er prosessen med å gjøre mening ut av verden og dele den følelsen med andre. Prosessen involverer tre komponenter: verbal, ikke-verbal og symbolsk. Verbal kommunikasjon er de primære kommunikasjonsferdighetene som læres i det formelle utdanningssystemet og inkluderer slike ting som lesing, skriving, datakunnskaper, e-post, snakke i telefon, skrive notater og snakke med andre. Ikke-verbal kommunikasjon er meldinger som uttrykkes på andre måter enn verbale midler. Ikke-verbal kommunikasjon er også kjent som “kroppsspråk” og inkluderer ansiktsuttrykk, holdning, håndbevegelser, tonefall, lukt og annen kommunikasjon som oppfattes av sansene våre. Vi kan ikke ikke kommunisere, og selv når vi ikke snakker, formidler vår ikke-verbale kommunikasjon et budskap. Symbolsk kommunikasjon demonstreres av bilene vi kjører, husene vi bor i og klærne vi har på oss (f.eks. uniformer – politi, militær). De viktigste aspektene ved symbolsk kommunikasjon er ordene vi bruker. Ord har faktisk ingen mening; snarere tillegger vi dem mening gjennom vår egen tolkning. Derfor avgjør vår livserfaring, trossystem eller perseptuelle rammeverk ‘hvordan vi hører ordene.’ Rudyard Kipling skrev: «Ord er selvfølgelig det kraftigste stoffet som brukes av menneskeheten.» Med andre ord hører vi det vi forventer å høre basert på vår tolkning av hva ordene betyr. Ifølge samfunnsvitere står verbale kommunikasjonsferdigheter for 7 % av kommunikasjonsprosessen. De andre 93 % består av ikke-verbal og symbolsk kommunikasjon og kalles “lytteferdigheter”. De kinesiske tegnene som utgjør verbet ‘å lytte’ forteller oss at lytting involverer øret, øynene, udelt oppmerksomhet og hjertet. Lytting beskrives i en rekke studier som den mest fremtredende formen for kommunikasjon. Det har blitt identifisert som et av de vanligste problemene i ekteskapet, et av de viktigste i familie- og sosiale miljøer, og en av de viktigste kommunikasjonsferdighetene på jobben. Ofte tror folk at fordi de kan høre, er lytting en naturlig evne. Det er ikke. Å lytte effektivt krever betydelige ferdigheter og øvelse og er en lært ferdighet. Lytteferdigheter har blitt beskrevet som enten “lytte med hjertet” eller “høre mellom ordene.” Å lytte er en prosess som består av fem elementer: høre, delta, forstå, svare og huske. Hørsel er den fysiologiske dimensjonen ved lytting som oppstår når lydbølger treffer øret med en viss frekvens og lydstyrke og påvirkes av bakgrunnsstøy. Å delta er prosessen med å filtrere ut noen meldinger og fokusere på andre. Forståelse oppstår når vi forstår et budskap. Å svare består i å gi observerbar tilbakemelding til foredragsholderen som øyekontakt og passende ansiktsuttrykk. Å huske er evnen til å huske informasjon. Å lytte er ikke bare en passiv aktivitet; vi er aktive deltakere i en kommunikasjonstransaksjon. Praktiske trinn for mer effektiv lytting 1. Snakk mindre. En av elevene mine pleide å si at når hun tilrettela undervisningen fortalte hun alltid elevene at Gud ga deg én munn og to ører – det burde fortelle deg noe. 2. Bli kvitt distraksjoner. Hvis det er viktig for deg å lytte, gjør alt du kan for å eliminere intern og ekstern støy og distraksjoner som forstyrrer nøye lytting. 3. Ikke døm for tidlig. Vi er alle skyldige i å danne raske vurderinger og vurdere andre før vi hører dem ut, spesielt når talerens ideer er i konflikt med våre egne. 4. Se etter nøkkelideer. Vi tenker mye raskere enn folk snakker. For å hjelpe til med å fokusere oppmerksomheten (i stedet for å drive bort i kjedsomhet), trekke ut den sentrale ideen. 5. Still oppriktige spørsmål. ‘Djevelens advokat’-spørsmål er egentlig uttalelser eller kritikk i forkledning. Oppriktige spørsmål er forespørsler om ny informasjon som klargjør en foredragsholders tanker eller følelser. 6. Omskriv. Omformuler foredragsholderens tanker med dine egne ord for å sikre at tolkningen din som lytter er nøyaktig. 7. Suspend din egen agenda. Med andre ord, mens du lytter, konsentrer deg om hva taleren sier, ikke hva du tenker. 8. Empatisk lytting. Empatisk lytting er å vite at gitt de samme omstendighetene kan du ha gjort det samme. Det er evnen til å oppleve verden fra den andres ståsted. Det betyr ikke nødvendigvis at du er enig, men at du forstår. 9. Åpne hjertet ditt med kjærlighet. Ofte lytter vi til poeng og gjør oss selv til rett og den andre feil. Når vi åpner hjertene våre for hverandre, gjør vi det med troen på at vi alle er like. Vi har ordtak: følelser, frykt og vondt: gjør så godt vi kan med det vi vet.”

Om du finner denne posten interessant eller brukbar på noen måte. Føle deg fri til å gi den en stjerne.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 0 / 5. Antall tilbakemeldinger: 0

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

 

Du vil finne mange flere guider på emnet du søker informasjon til. Ta en kikk under og se om det er noen guider som passer for deg. Vi har en enorm mengde omfattende guider tilgjengelig for de som ønsker å lære mer.

Du finner en enorm startup guide som er bygget rundt Hoiseth Canvas ved å enten trykke på lenken, eller bildet under. Det er en guide som vil ta deg flere timer å lese, som leder deg videre til materiale som tar flere uker å konsumere. Lær og implementer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *