Må du vite hva du skal bygge i en startup?

Det å vite hvordan du skal gjøre ting før du starter er vanskelig. En misoppfatning mange har er at du skal vite alt som skal til for å få ideen din til å fungere allerede før du starter. En får ofte ikke med seg den viktige biten med å prøve og feile i retningen en jobber mot. Noe som hindrer mange i å prøve å sette til live den ideen de sitter på.

En burde absolutt vite hva en driver med, og ha en form for kompetanse innen den retningen en går. I det minste ha ambisjoner om å erverve seg en kompetanse i den retningen i prosessen.

Så hvordan kan en gå frem når en ikke vet hvordan en skal gå frem? Vell, med unntak av det å forstå at uansett hvor dreven en er på båe det å starte selskaper, eller den relevante kompetansen tilknyttet nettop det prosjektet du jobber på. Så er et godt utgangspunkt å starte med å forstå hvorfor du implementerer dette, hvorfor du ønsker å skape det. Hva er formålet med det? Hva betyr det for deg? Hva betyr det for de du skal skape noe for?

Om du forstår hvorfor du skal implementere dette, så er det ofte mye lettere å bane seg en vei. Da vil du enklere kunne definere hvordan du skal få til det du ønsker.

Enkelt forklart, så vil du enklere kunne definere verdiforslaget du tilbyr. Om ditt hvorfor er fordi du vil skape et profesjonelt nettverk for noen som vil gjøre det mulig å forbedre det som allerede eksisterer, eller du har en visjon om å tilby en tjeneste som du har kartlagt vil gi en gruppe mennesker verdi og det er et marked for det. Om du definerer hvorfor nettop du ønsker dette, er det en selvrealisering, ønsker du å skape en arbeidsplass, eller en bedrift du kan selge?

Om du klarer å være ærlig å definere nettop dette på en god måte, hvorfor du implementerer dette. Om ditt hvorfor er bra og bærekraftig, så er det så mye lettere å etablere en visjon mot den målsettingen. I den prosessen så kan en ofte definere hvordan.

Hvorfor er viktigere en hvordan

Video klippet av Tim Hoiseth forklarer på en kort måte dette konseptet på en enkel måte. Tankene rundt det kan for mange oppleves som tom filosofi uten hensikt. Men om du gir det litt ettertanke, så vil du i større grad se at det er helt riktig.

De fleste definerer det å være suksessfull som en entreprenør med ulike “personlige traits” eller “attributer”, altså noe som må være der for å kunne være en suksessfull entreprenør. Disiplin, evne til å løse problemer, evne til å lære og mange andre. Men en som altid er med når “smarte folk” som kan mye om startups uttaler seg, det er at en må være en “visjonær”. Man må kunne definere og ha evnen til å jobbe disiplinert over tid mot en visjon.

For å kunne skape en visjon i det hele tatt, må en definere hvorfor en ønsker å gjennomføre nettop dette. Når visjonen er definert, så er det så mye lettere å lage en plan på hvordan en skal nå denne visjonen.

Når du skal kartlegge hvordan du skal nå målet ditt med startupen din, så kan det være lurt å se på Hoiseth Canvas. Eller se på vår enorme guide til hvordan du kan få startupen din til å bli en bærekraftig bedrift.

Var denne posten nyttig for deg?

Trykk på stjernene for å gi din score!

Gjennomsnitt tilbakemelding 5 / 5. Antall tilbakemeldinger: 286

Ingen tilbakemeldinger så langt! Vær den første til å gi tilbakemelding.

Siden du fant denne posten nyttig...

Følg oss på sosiale medier!

Hva er en “Platform-agnostic model”?

En plattform-agnostisk modell er en type maskinlæringsmodell som er designet for å kunne kjøre på hvilken som helst maskinvare- eller ...

Hva er en “Platform business model”?

En plattform forretningsmodell refererer til en type forretningsmodell der et selskap oppretter en plattform som gjør det mulig for flere ...

Hva er en “Privacy as an innovative business model”?

Personvern som en innovativ forretningsmodell refererer til bruk av personvern som en differensierer på markedet. I denne modellen blir et ...

Hva er en “Razor and blade revenue model”?

Razor and Blade Revenue Model er en forretningsstrategi der et selskap selger et produkt til en lav pris eller til ...

Hva er en “Real-time insurance business model”?

I en sanntidsforsikringsmodell utstedes og aktiveres forsikringer umiddelbart etter kjøp, snarere enn etter en ventetid eller ved forekomst av en ...

Hva er en “Self-serving model”?

En selvbetjenende modell er en type maskinlæringsmodell som er opplært til å optimalisere en spesifikk beregning eller mål som er ...

Hva er en “Space-as-a-service model”?

Space-as-a-Service er en forretningsmodell der selskaper tilbyr tilgang til rombaserte eiendeler, for eksempel satellitter eller lanseringskjøretøyer, på et abonnement eller ...

Hva er en “Subscription-based business model”?

En abonnementsbasert forretningsmodell er en type forretningsmodell der en kunde betaler en vanlig avgift, vanligvis på månedlig eller årlig basis, ...

Hva er en “Three-sided marketplace model”?

En tresidig markedsplass er en forretningsmodell som involverer tre forskjellige grupper av interessenter som samhandler med hverandre gjennom plattformen: kjøpere, ...

Hva er en “User-generated content business model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “User-generated AI-amplified model”?

Brukergenerert AI-amplifisert modell refererer til en maskinlæringsmodell som er opprettet av en bruker og trent ved hjelp av kunstig intelligens ...

Hva er en “Unbundler model”?

Unbundler er et begrep som brukes til å beskrive en forretningsmodell der et selskap leverer en spesifikk tjeneste eller et ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *