Warning: The magic method OCDI\OneClickDemoImport::__wakeup() must have public visibility in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php on line 121 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":2209,"date":"2022-11-04T14:11:31","date_gmt":"2022-11-04T14:11:31","guid":{"rendered":"https:\/\/www.daypay.no\/?p=2209"},"modified":"2022-11-04T14:11:31","modified_gmt":"2022-11-04T14:11:31","slug":"hvorfor-vi-frykter-a-selge-og-hvordan-du-kan-overvinne-det","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.daypay.no\/hvorfor-vi-frykter-a-selge-og-hvordan-du-kan-overvinne-det\/","title":{"rendered":"Hvorfor vi frykter \u00e5 selge … og hvordan du kan overvinne det"},"content":{"rendered":"“S\u00e5, du har satt opp virksomheten din, f\u00e5tt skrevet ut alt brevpapiret ditt, f\u00e5tt orden p\u00e5 lokalene og kontoret, og n\u00e5 m\u00e5 du komme deg ut og \u2026 selge! Plutselig blir du kaldsvette, men du holder ut, tar telefonen eller henvend deg til din f\u00f8rste kunde og alt g\u00e5r fryktelig galt! Dette gj\u00f8r deg virkelig klar for den neste!\n\nFrykten for \u00e5 selge er noe som de fleste f\u00f8rstegangsbedriftseiere lider av. \u00c5 selge er ikke noe vi blir undervist p\u00e5 skolen eller vist av foreldrene v\u00e5re (med mindre du er fordypet i virksomhet fra en tidligere alder!), og derfor er hele prosessen fremmed for oss. I denne artikkelen skal vi se p\u00e5 n\u00f8yaktig hvorfor vi har denne frykten for \u00e5 selge og hva du kan gj\u00f8re for \u00e5 overvinne den.\n\nHva er frykt?<\/b>\n\nMen f\u00f8rst og fremst hva er “frykt”? En god definisjon jeg har h\u00f8rt er at frykt st\u00e5r for F<\/b>ogs\u00e5 E<\/b>bevis A<\/b>opptreden R<\/b>eal. Det oppsummerer egentlig hva frykt er \u2013 sinnet v\u00e5rt har samlet alle disse bevisene for \u00e5 st\u00f8tte opp om v\u00e5r indre tvil. Disse bevisene er vanligvis falske, men for v\u00e5rt bevisste sinn virker det ekte og oversettes derfor til frykt! P\u00e5 slutten av dagen er frykten v\u00e5r hovedsakelig tanker, og det er det!\n\nN\u00e5r frykten v\u00e5r tar tak i oss finner vi alle unnskyldninger under solen for ikke \u00e5 gj\u00f8re noe for \u00e5 f\u00e5 et salg \u2013 \u00abJeg ringer igjen fordi det er for tidlig\/lunsjtid\/for sent\u00bb, \u00abJeg vil ikke n\u00e6rme meg dem n\u00e5; de ser ikke i godt hum\u00f8r ut\u00bb, \u00abJeg har en f\u00f8lelse av at det ikke er riktig tidspunkt \u00e5 ta kontakt \u2013 kanskje neste uke.\u00bb\n\nH\u00f8res kjent ut? Med disse “blokkeringene” i veien, vil bedriften din aldri ta av! Dette er grunnen til at du m\u00e5 overvinne den frykten. Men hva er v\u00e5r viktigste frykt n\u00e5r det kommer til salg, og hvordan kan de overvinnes?\n\nFrykt for \u00e5 mislykkes<\/b>\n\nUtvilsomt \u00f8verst p\u00e5 listen for f\u00f8rste gang (og noen erfarne selgere!) er frykten for \u00e5 mislykkes. Vi liker aldri \u00e5 mislykkes, spesielt i et suksessorientert milj\u00f8. N\u00e5r vi gj\u00f8r det, gj\u00f8r det oppgaven enda vanskeligere neste gang. P\u00e5 skolen l\u00e6rer vi \u00e5 frykte \u00e5 mislykkes (husker du alle de testene da resultatene ble lest opp for hele klassen \u00e5 h\u00f8re?), og dette forblir med oss \u200b\u200bi v\u00e5rt voksne liv. Suksess har en d\u00f8delig fiende, og det er frykten for \u00e5 mislykkes!\n\nMen ikke v\u00e6r som Homer Simpson da han pr\u00f8vde \u00e5 tr\u00f8ste s\u00f8nnen Bart som hadde mislyktes i sitt fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 bli klassepresident,\n\n“Du pr\u00f8vde og du mislyktes. L\u00e6rdommen er … aldri pr\u00f8v.”\n\nS\u00e5, hva kan du gj\u00f8re for \u00e5 overvinne frykten for \u00e5 mislykkes? Poenget er at du trenger en bunnsolid positiv holdning. Du m\u00e5 ha en indre stemme som kontinuerlig presser deg til neste prospekt og sier: “Kom igjen, la oss finne den som skal si ja!”\n\nSvikt m\u00e5 sees p\u00e5 som en l\u00e6ringsmulighet. I hver fiasko er det en mengde informasjon som neste gang kan peke deg i retning av bedre suksess. James Dyson, oppfinneren av den revolusjonerende st\u00f8vsugeren, oppsummerte behovet for en positiv holdning, da han sa: \u00abSuksess best\u00e5r av 99 % feil. Du oppmuntrer deg selv og fortsetter som en full optimist.\u00bb\n\nBildeskrekk<\/b>\n\nVi har alle bildet av en vellykket selger \u2013 selvsikker, godt kledd, god kommunikator, kunnskapsrik. Vi er v\u00e5r egen verste kritiker og vi ser raskt de antatte feilene i karakterene v\u00e5re, som enten ikke er der, eller er s\u00e5 sm\u00e5 at folk flest ikke kan oppdage dem. Likevel lar vi v\u00e5rt d\u00e5rlige selvbilde trekke oss ned. Vi overbeviser oss selv om at vi ikke kan selge. Med mindre du er trygg p\u00e5 din egen evne til \u00e5 selge, er oppgaven dobbelt s\u00e5 vanskelig. Husk at du ikke er f\u00f8dt med selvtillit \u2013 det er noe vi l\u00e6rer!\n\nIkke alle har grensel\u00f8s selvtillit. N\u00e5r du starter i n\u00e6ringslivet, er det noen ganger en nagende tvil om at du kan ha bitt av mer enn du kan tygge. Denne indre tvilen \u00f8delegger selvtilliten din og snart har du et d\u00e5rlig selvbilde, noe som gjenspeiles i salgsargumentet ditt. For \u00e5 v\u00e6re en vellykket selger m\u00e5 du ha et sterkt selvbilde.\n\nF\u00f8lg disse trinnene for \u00e5 forbedre ditt selvbilde:\n\n\u2022 Skriv ned egenskapene du mener en vellykket selger b\u00f8r ha. Pr\u00f8v \u00e5 begrense listen til 4 eller 5 n\u00f8kkelkvaliteter\n\n\u2022 Finn et rolig sted og slapp av i kropp og sinn med dyp og jevn pust\n\n\u2022 N\u00e5r du er helt avslappet, gjengi de sterke selvbildeegenskapene du identifiserte tidligere\n\n\u2022 Se for deg eller visualiser at du har hver av disse egenskapene. Se for deg hvordan du ser ut n\u00e5 som du har disse egenskapene. Se hvor vellykket du er, hvordan du ser ut og bilen du kj\u00f8rer, hvor du bor\n\n\u2022 Gjenta for deg selv at du antar hver av disse egenskapene og blir en bedre person for hver dag som g\u00e5r\n\nGjenta denne \u00f8velsen f\u00f8rst om morgenen og siste om natten, og du vil snart oppdage at selvbildet ditt og selvtilliten \u00f8ker!\n\nFrykt for avvisning<\/b>\n\nIngen liker \u00e5 h\u00f8re ordet “Nei”! Frykten for avvisning er en annen stor snublestein som noen mennesker m\u00e5 overvinne n\u00e5r de selger. Noen ganger er frykten for avvisning er s\u00e5 stor at hele salgspresentasjonen deres kommer i skyggen. Underbevisstheten deres sier \u00abHvorfor gidder du? Du vet at de kommer til \u00e5 si nei!\u00bb Presentasjonen blir enda verre; ord mumles og produktegenskaper er glemt. Resultatet? De f\u00e5r et “nei”!\n\n\u00c5 h\u00f8re svaret “Nei” er ikke en stor motivator! Den viktigste m\u00e5ten \u00e5 h\u00e5ndtere avvisning p\u00e5 er bare \u00e5 akseptere at det skjer. Pr\u00f8v \u00e5 omforme ethvert avslag du f\u00e5r ved \u00e5 si til deg selv at det er kunden som taper, ikke du. G\u00e5 bort med et selvtilfreds smil om munnen og minn deg selv p\u00e5 at du er ett skritt n\u00e6rmere noen som vil si “Ja”.\n\nFrykt for produktkunnskap<\/b>\n\nVellykket salg kan bare oppn\u00e5s hvis du kjenner produktet eller tjenesten ut og inn. Hvis du ikke kjenner alle funksjonene og fordelene, hvordan kan du noen gang h\u00e5pe \u00e5 overtale noen om at produktet ditt kan l\u00f8se alle problemene deres? Du kan ha hatt en d\u00e5rlig opplevelse der en kunde fremhevet din mangel p\u00e5 kunnskap, men av en eller annen grunn har du ikke gjort det riktig. Underbevisstheten din fortsetter \u00e5 gjenkjenne denne svakheten og gj\u00f8r det den kan for \u00e5 sabotere dine fremtidige presentasjoner!\n\nMangel p\u00e5 dybdekunnskap om produktet eller tjenesten din finner raskt veien til en d\u00e5rlig presentasjon. Det er bare \u00e9n l\u00f8sning … og det er \u00e5 l\u00e6re! Absorber deg selv i produktet. Forst\u00e5 alle funksjonene og fordelene, slik at du trygt kan snakke om alle aspekter av tilbudet ditt. \u00c5 forvise denne frykten er en av de enkle \u00e5 rette opp.\n\nFrykt for kritikk<\/b>\n\nIngen liker \u00e5 bli kritisert for det de gj\u00f8r! Vi kan gj\u00f8re noe etter beste evne, men selvtilliten v\u00e5r forsvinner snart n\u00e5r noen kritiserer v\u00e5r salgsstil eller produkt. Dette henger sammen med frykten for et d\u00e5rlig selvbilde. Hvis du har et lavt selvbilde, kan kritikk skade enda mer. P\u00e5 den annen side kan mennesker med et h\u00f8yt selvbilde vanligvis hoppe tilbake fra en kritisk kommentar.\n\nHvis du utf\u00f8rer \u00f8velsene for \u00e5 forbedre selvbildet ditt, vil ogs\u00e5 evnen til \u00e5 ta kritikk bli bedre. Bestem deg for \u00e5 se p\u00e5 kritikk mer som tilbakemelding enn et direkte angrep p\u00e5 deg. Det er vanligvis et element av sannhet i de fleste kritiske kommentarer, og det er viktig at du benytter anledningen til \u00e5 l\u00e6re og endre.\n\nFrykt for presentasjoner<\/b>\n\nDu er kanskje klar over at presentasjonsferdighetene dine lar mye \u00e5 v\u00e6re \u00f8nsket! Salgsarrangementet ditt kan v\u00e6re overalt og mangle noen reell struktur, noe som resulterer i en manglende evne til \u00e5 f\u00e5 kunden til \u00e5 forplikte seg. Din mangel p\u00e5 selvtillit viser seg raskt og kunden g\u00e5r av g\u00e5rde med lommeboken godt i lomma. Denne frykten koker helt ned til mangel p\u00e5 trening. Hvis du kan oppdage denne svakheten eller frykten, s\u00e5 er du halvveis. Mange selgere vet ikke engang at de har et treningsproblem!\n\nPresentasjonsfrykten kan skyldes mangel p\u00e5 struktur rundt salgsprosessen. Skriv en grunnleggende oversikt over hvordan du \u00f8nsker at et perfekt salgsargument skal g\u00e5. Forbered et manus til de viktigste delene av presentasjonen og \u00f8v, \u00f8v, \u00f8v!\n\nHvorfor ikke be noen hjelpe deg med \u00e5 rollespille en salgspresentasjon? Dette vil gi deg muligheten til \u00e5 gj\u00f8re alle feilene du \u00f8nsker, men i et risikofritt milj\u00f8! Du b\u00f8r ogs\u00e5 bes\u00f8ke ditt lokale Business Link-kontor og se hvilke kurs de kj\u00f8rer om salgsferdigheter. Se opp for b\u00f8ker og kassetter om effektivt salg. Alle disse handlingene vil bidra til \u00e5 forbedre din selvtillit og resultere i en mer profesjonell salgspresentasjon.\n\n\nSalg trenger ikke \u00e5 v\u00e6re en fryktelig opplevelse! Hvis du har den rette holdningen, en sterk selvtillit, en full forst\u00e5else av produktet ditt og mye \u00f8velse, s\u00e5 har du ingenting \u00e5 frykte. S\u00e5 ta en titt p\u00e5 hver av disse fryktene og legg en plan for \u00e5 takle dem i dag!” \n
<\/div>\n\n\n\n

Om du finner denne posten interessant eller brukbar p\u00e5 noen m\u00e5te. F\u00f8le deg fri til \u00e5 gi den en stjerne.<\/em><\/p>\n\n\n

Var denne posten nyttig for deg? <\/p>

Trykk p\u00e5 stjernene for \u00e5 gi din score! <\/p>