Warning: The magic method OCDI\OneClickDemoImport::__wakeup() must have public visibility in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php on line 121 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-content/themes/onecom-express/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/0/1/6/daypay.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":2848,"date":"2023-02-01T14:33:00","date_gmt":"2023-02-01T14:33:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.daypay.no\/?p=2848"},"modified":"2023-02-01T14:33:00","modified_gmt":"2023-02-01T14:33:00","slug":"hva-er-en-asymmetric-business-models","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/","title":{"rendered":"Hva er en “Asymmetric business models”?"},"content":{"rendered":"

Asymmetriske forretningsmodeller refererer til en type forretningsmodell hvor det er en betydelig ubalanse mellom kostnadene og inntektene for ulike parter involvert i virksomheten. Denne ubalansen kan oppst\u00e5 mellom ulike deler av samme virksomhet, eller mellom ulike virksomheter i en leverand\u00f8rkjede. eller \u00f8kosystem.<\/p>\n

Et eksempel p\u00e5 en asymmetrisk forretningsmodell er “freemium”-modellen, der et selskap tilbyr et grunnleggende produkt eller en tjeneste gratis, men krever et gebyr for premiumfunksjoner eller tilleggstjenester. I dette tilfellet p\u00e5drar selskapet seg kostnader for \u00e5 utvikle og vedlikeholde basisproduktet, men genererer kun inntekter fra en liten prosentandel av brukerne som velger premiumfunksjonene.<\/p>\n

Et annet eksempel er forretningsmodellen til en markedsplass, der en plattform forbinder kj\u00f8pere og selgere, men ikke selv produserer noen varer eller tjenester. Plattformen tar vanligvis et gebyr for sine tjenester, men kostnadene ved \u00e5 produsere og selge varene eller tjenestene b\u00e6res av selgerne. Dette kan skape en asymmetri n\u00e5r det gjelder inntekter og kostnader mellom plattformen og selgerne.<\/p>\n

Asymmetriske forretningsmodeller kan v\u00e6re vellykkede hvis selskapet er i stand til \u00e5 fange et stort nok publikum eller brukerbase til \u00e5 kompensere for kostnadene ved \u00e5 tilby det grunnleggende produktet eller tjenesten gratis, eller hvis plattformen er i stand til \u00e5 ta en betydelig del av verdien som skapes i transaksjonen mellom kj\u00f8pere og selgere.<\/p>\n

n\u00e5r skal man bruke denne forretningsmodellen?
\nAsymmetriske forretningsmodeller kan v\u00e6re en nyttig strategi under visse omstendigheter, for eksempel n\u00e5r et selskap pr\u00f8ver \u00e5 raskt bygge en stor brukerbase eller ta markedsandeler. For eksempel kan en freemium-modell v\u00e6re effektiv for \u00e5 tiltrekke et stort antall brukere til \u00e5 pr\u00f8ve et produkt, med h\u00e5p om at en del av dem til slutt vil oppgradere til premiumversjonen. Dette kan v\u00e6re spesielt effektivt n\u00e5r det grunnleggende produktet eller tjenesten har en h\u00f8y verdi og er enkel \u00e5 bruke, da det kan f\u00f8re til positiv jungeltelegrafen og viral vekst.<\/p>\n

Asymmetriske forretningsmodeller kan ogs\u00e5 v\u00e6re effektive i bransjer der kostnadene ved \u00e5 produsere og distribuere et produkt eller en tjeneste er relativt lave, eller hvor ettersp\u00f8rselen etter produktet eller tjenesten er sv\u00e6rt prissensitiv. I disse tilfellene kan selskapet v\u00e6re i stand til \u00e5 kompensere for kostnadene ved \u00e5 tilby det grunnleggende produktet eller tjenesten gratis ved \u00e5 ta betalt for premiumfunksjoner eller ved \u00e5 tjene penger p\u00e5 brukerbasen p\u00e5 andre m\u00e5ter, for eksempel annonsering.<\/p>\n

Det er verdt \u00e5 merke seg at asymmetriske forretningsmodeller kan v\u00e6re risikable, ettersom de er avhengige av at en liten prosentandel av brukerne oppgraderer til premiumversjonen eller genererer nok inntekter p\u00e5 andre m\u00e5ter for \u00e5 kompensere for kostnadene ved \u00e5 tilby det grunnleggende produktet eller tjenesten gratis. Derfor er det viktig \u00e5 n\u00f8ye vurdere potensielle kostnader og inntekter, samt m\u00e5lmarkedet og konkurranselandskapet, f\u00f8r du bestemmer deg for \u00e5 ta i bruk en asymmetrisk forretningsmodell.<\/p>\n

hvordan bruke denne forretningsmodellen?
\nDet er noen viktige hensyn \u00e5 huske p\u00e5 n\u00e5r du bruker en asymmetrisk forretningsmodell:<\/p>\n

Definer det grunnleggende produktet eller tjenesten: Det f\u00f8rste trinnet er \u00e5 bestemme hva det grunnleggende produktet eller tjenesten vil v\u00e6re og hvordan det vil bli tilbudt gratis. Dette b\u00f8r v\u00e6re et produkt eller en tjeneste som har h\u00f8y verdi og er enkel \u00e5 bruke, da det vil v\u00e6re den prim\u00e6re m\u00e5ten bedriften tiltrekker og beholder brukere p\u00e5.<\/p>\n

Bestem premiumfunksjonene eller -tjenestene: Deretter b\u00f8r selskapet identifisere hvilke premiumfunksjoner eller -tjenester det vil tilby mot en avgift. Dette b\u00f8r v\u00e6re tilleggsfunksjoner eller tjenester som gir betydelig verdi for brukeren og som er verdt \u00e5 betale for.<\/p>\n

Bestem prisstrategien: Selskapet b\u00f8r deretter bestemme seg for en prisstrategi for premiumfunksjonene eller -tjenestene. Dette kan inneb\u00e6re \u00e5 sette en fast pris for hver funksjon eller tjeneste, eller tilby forskjellige prisniv\u00e5er basert p\u00e5 tilgangsniv\u00e5et eller bruken.<\/p>\n

Utvikle en plan for \u00e5 tjene penger p\u00e5 brukerbasen: Selskapet b\u00f8r ogs\u00e5 ha en plan for \u00e5 tjene penger p\u00e5 brukerbasen utover premiumfunksjonene eller -tjenestene. Dette kan inkludere annonsering, inntektsgenerering for data eller andre inntektsstr\u00f8mmer.<\/p>\n

M\u00e5l og optimaliser ytelsen: Det er viktig \u00e5 regelmessig m\u00e5le og analysere ytelsen til den asymmetriske forretningsmodellen, b\u00e5de n\u00e5r det gjelder brukeranskaffelse og inntektsgenerering. Dette vil tillate selskapet \u00e5 identifisere eventuelle forbedringsomr\u00e5der og optimalisere modellen over tid.<\/p>\n

Det er ogs\u00e5 viktig \u00e5 n\u00f8ye vurdere m\u00e5lmarkedet og konkurranselandskapet n\u00e5r du bruker en asymmetrisk forretningsmodell. Selskapet b\u00f8r s\u00f8rge for at det er tilstrekkelig ettersp\u00f8rsel etter produktet eller tjenesten og at den er posisjonert til \u00e5 konkurrere effektivt med andre akt\u00f8rer i markedet.<\/p>\n

gi eksempler p\u00e5 denne forretningsmodellen
\nHer er noen eksempler p\u00e5 selskaper som bruker en asymmetrisk forretningsmodell:<\/p>\n

Spotify: Spotify er en musikkstr\u00f8mmetjeneste som tilbyr en grunnleggende versjon av tjenesten sin gratis, men tar et gebyr for en premiumversjon som inkluderer tilleggsfunksjoner som offline lytting og annonsefri str\u00f8mming.<\/p>\n

LinkedIn: LinkedIn er en profesjonell nettverksplattform som tilbyr en grunnleggende versjon av tjenesten sin gratis, men tar et gebyr for premiumfunksjoner som muligheten til \u00e5 se hvem som har sett p\u00e5 profilen din og tilgang til flere stillingsannonser.<\/p>\n

Uber: Uber er en tur-heiling-plattform som forbinder sj\u00e5f\u00f8rer med ryttere. Selskapet tar et gebyr for sine tjenester, men kostnadene ved \u00e5 produsere og levere kj\u00f8returene b\u00e6res av sj\u00e5f\u00f8rene.<\/p>\n

Airbnb: Airbnb er en plattform som forbinder reisende med huseiere som \u00f8nsker \u00e5 leie ut sine hjem eller leiligheter. Selskapet tar et gebyr for sine tjenester, men kostnadene ved \u00e5 produsere og skaffe boligene b\u00e6res av huseierne.<\/p>\n

Dropbox: Dropbox er en skylagrings- og fildelingstjeneste som tilbyr en grunnleggende versjon av tjenesten gratis, men krever en avgift for ekstra lagringsplass og avanserte funksjoner.<\/p>\n

hvilke store selskaper bruker denne forretningsmodellen, og hvordan bruker de den?
\nDet er mange store selskaper som bruker en asymmetrisk forretningsmodell. Her er noen eksempler:<\/p>\n

Google: Google bruker en asymmetrisk forretningsmodell for mange av produktene og tjenestene sine, inkludert s\u00f8kemotoren, Gmail og Google Maps. Disse produktene tilbys gratis, mens selskapet genererer inntekter gjennom annonsering og inntektsgenerering.<\/p>\n

Facebook: Facebook er et annet selskap som bruker en asymmetrisk forretningsmodell. Den sosiale nettverksplattformen tilbys gratis, men selskapet genererer inntekter gjennom annonsering og inntektsgenerering av data.<\/p>\n

Amazon: Amazon bruker en asymmetrisk forretningsmodell for sin markedsplass, der den forbinder kj\u00f8pere og selgere, men ikke selv produserer noen varer eller tjenester. Selskapet tar gebyr for sine tjenester, men kostnadene ved \u00e5 produsere og selge varene b\u00e6res av selgerne.<\/p>\n

Apple: Apple bruker en asymmetrisk forretningsmodell for sin App Store, der den tilbyr en plattform for utviklere \u00e5 selge appene sine til forbrukere. Selskapet tar et gebyr for hosting og distribusjon av appene, men kostnadene ved \u00e5 utvikle og vedlikeholde appene b\u00e6res av utviklerne.<\/p>\n

Netflix: Netflix er en str\u00f8mmetjeneste som tilbyr en grunnleggende versjon av tjenesten sin gratis, men krever en avgift for tilleggsfunksjoner som streaming av h\u00f8yere kvalitet og muligheten til \u00e5 laste ned innhold for offline visning.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Asymmetriske forretningsmodeller refererer til en type forretningsmodell hvor det er en betydelig ubalanse mellom kostnadene og inntektene for ulike parter involvert i virksomheten. Denne ubalansen kan oppst\u00e5 mellom ulike deler av samme virksomhet, eller mellom ulike virksomheter i en leverand\u00f8rkjede. eller \u00f8kosystem. Et eksempel p\u00e5 en asymmetrisk forretningsmodell […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":2782,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_uag_custom_page_level_css":"","footnotes":""},"categories":[73],"tags":[],"yoast_head":"\nHva er en "Asymmetric business models"? - DayPay<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"en_GB\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Hva er en "Asymmetric business models"? - DayPay\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Asymmetriske forretningsmodeller refererer til en type forretningsmodell hvor det er en betydelig ubalanse mellom kostnadene og inntektene for ulike parter involvert i virksomheten. Denne ubalansen kan oppst\u00e5 mellom ulike deler av samme virksomhet, eller mellom ulike virksomheter i en leverand\u00f8rkjede. eller \u00f8kosystem. Et eksempel p\u00e5 en asymmetrisk forretningsmodell […]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"DayPay\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2023-02-01T14:33:00+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1920\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"1080\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Tim\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Written by\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Tim\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Estimated reading time\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"6 minutes\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/\",\"url\":\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/\",\"name\":\"Hva er en \\\"Asymmetric business models\\\"? - DayPay\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png\",\"datePublished\":\"2023-02-01T14:33:00+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/#\/schema\/person\/30fecc0d5ceb78781a231ace449ef2d8\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"en-GB\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-GB\",\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png\",\"width\":1920,\"height\":1080},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.daypay.no\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Hva er en “Asymmetric business models”?\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.daypay.no\/\",\"name\":\"DayPay\",\"description\":\"Les mer, l\u00e6r mer...\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.daypay.no\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":{\"@type\":\"PropertyValueSpecification\",\"valueRequired\":true,\"valueName\":\"search_term_string\"}}],\"inLanguage\":\"en-GB\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/#\/schema\/person\/30fecc0d5ceb78781a231ace449ef2d8\",\"name\":\"Tim\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"en-GB\",\"@id\":\"https:\/\/www.daypay.no\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/20dafa30968f81a7300c1782738f85fd?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/20dafa30968f81a7300c1782738f85fd?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Tim\"},\"description\":\"CEO, CNL Group Bedrifts psykolog, sosiolog, jurist\",\"url\":\"https:\/\/www.daypay.no\/author\/tim\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Hva er en \"Asymmetric business models\"? - DayPay","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/","og_locale":"en_GB","og_type":"article","og_title":"Hva er en \"Asymmetric business models\"? - DayPay","og_description":"Asymmetriske forretningsmodeller refererer til en type forretningsmodell hvor det er en betydelig ubalanse mellom kostnadene og inntektene for ulike parter involvert i virksomheten. Denne ubalansen kan oppst\u00e5 mellom ulike deler av samme virksomhet, eller mellom ulike virksomheter i en leverand\u00f8rkjede. eller \u00f8kosystem. Et eksempel p\u00e5 en asymmetrisk forretningsmodell […]","og_url":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/","og_site_name":"DayPay","article_published_time":"2023-02-01T14:33:00+00:00","og_image":[{"width":1920,"height":1080,"url":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png","type":"image\/png"}],"author":"Tim","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Written by":"Tim","Estimated reading time":"6 minutes"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/","url":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/","name":"Hva er en \"Asymmetric business models\"? - DayPay","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.daypay.no\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png","datePublished":"2023-02-01T14:33:00+00:00","author":{"@id":"https:\/\/www.daypay.no\/#\/schema\/person\/30fecc0d5ceb78781a231ace449ef2d8"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#breadcrumb"},"inLanguage":"en-GB","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-GB","@id":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png","contentUrl":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png","width":1920,"height":1080},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.daypay.no\/hva-er-en-asymmetric-business-models\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.daypay.no\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Hva er en “Asymmetric business models”?"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.daypay.no\/#website","url":"https:\/\/www.daypay.no\/","name":"DayPay","description":"Les mer, l\u00e6r mer...","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.daypay.no\/?s={search_term_string}"},"query-input":{"@type":"PropertyValueSpecification","valueRequired":true,"valueName":"search_term_string"}}],"inLanguage":"en-GB"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/www.daypay.no\/#\/schema\/person\/30fecc0d5ceb78781a231ace449ef2d8","name":"Tim","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"en-GB","@id":"https:\/\/www.daypay.no\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/20dafa30968f81a7300c1782738f85fd?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/20dafa30968f81a7300c1782738f85fd?s=96&d=mm&r=g","caption":"Tim"},"description":"CEO, CNL Group Bedrifts psykolog, sosiolog, jurist","url":"https:\/\/www.daypay.no\/author\/tim\/"}]}},"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png","uagb_featured_image_src":{"full":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png",1920,1080,false],"thumbnail":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-150x150.png",150,150,true],"medium":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-300x169.png",300,169,true],"medium_large":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-768x432.png",640,360,true],"large":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-1024x576.png",640,360,true],"1536x1536":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-1536x864.png",1536,864,true],"2048x2048":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4.png",1920,1080,false],"slider_featured":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-1440x720.png",1440,720,true],"large_featured":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-1440x960.png",1440,960,true],"medium_large_featured":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-960x640.png",960,640,true],"medium_featured":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-480x320.png",480,320,true],"small_featured":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-240x160.png",240,160,true],"corner_ad_thumb":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-100x100.png",100,100,true],"corner_ad":["https:\/\/www.daypay.no\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/Hva-er-en-business-model4-500x500.png",500,500,true]},"uagb_author_info":{"display_name":"Tim","author_link":"https:\/\/www.daypay.no\/author\/tim\/"},"uagb_comment_info":0,"uagb_excerpt":"Asymmetriske forretningsmodeller refererer til en type forretningsmodell hvor det er en betydelig ubalanse mellom kostnadene og inntektene for ulike parter involvert i virksomheten. Denne ubalansen kan oppst\u00e5 mellom ulike deler av samme virksomhet, eller mellom ulike virksomheter i en leverand\u00f8rkjede. eller \u00f8kosystem. Et eksempel p\u00e5 en asymmetrisk forretningsmodell […]","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2848"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2848"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2848\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2868,"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2848\/revisions\/2868"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2782"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2848"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2848"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.daypay.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2848"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}